تشخیص زود هنگام دیابت نوع ۱ در کودکان توسط هوش مصنوعی

تشخیص زود هنگام دیابت نوع ۱ در کودکان توسط هوش مصنوعی
فهرست مطالب

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابزار پیش بینی با استفاده از هوش مصنوعی می تواند امیدی برای تشخیص زودهنگام دیابت نوع ۱ در کودکان ایجاد کند.

دیابت نوع ۱ یک بیماری خودایمنی جدی است که هنوز نمی توان از آن پیشگیری کرد و تخریب تدریجی سلول های بتای سازنده انسولین می تواند ماه ها یا حتی سال ها قبل از تشخیص شروع شود.

علائم معمولاً بسیار نزدیک به تشخیص ظاهر می شوند. تشخیص زودهنگام و آگاهی از علائم و نشانه‌های دیابت بسیار مهم است.یک چهارم کودکان و نوجوانان تا زمانی که در DKA قرار نگیرند، دیابت نوع ۱ تشخیص داده نمی‌شود، وضعیتی که می‌تواند منجر به کما یا حتی مرگ شود.

دکتر جولیا تاونسون، پژوهشگر ارشد در دانشگاه کاردیف و تیمش از هوش مصنوعی و سوابق سلامت الکترونیکی برای توسعه یک ابزار پیش بینی استفاده کردند. این ابزار بر روی داده‌های یک میلیون کودک آموزش داده شد تا الگوهایی را در سوابق پزشکی آنها تشخیص دهد که می‌تواند نشانه ابتلای آنها به دیابت نوع ۱ باشد. این تیم ترکیب های مختلفی از عوامل را از سوابق پزشک عمومی آزمایش کردند تا کشف کنند که کدامیک می تواند تشخیص دیابت نوع ۱ را به بهترین شکل پیش بینی کند، از جمله عفونت ادراری یا شب ادراری، سابقه خانوادگی دیابت نوع ۱ و تجویز آنتی بیوتیک.

هنگامی که محققان سطح را روی ۱۰% تعیین کردند این ابزار با موفقیت ۷۵% از کودکانی را که در ۹۰ روز بعد به نوع ۱ مبتلا می شوند، شناسایی کرد. به طور متوسط، این امکان را به کودکان می داد که ۱۱ روز زودتر از قبل تشخیص داده شوند – و انسولین درمانی را شروع کنند، که می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی یک نفر باشد.

دکتر لوسی چمبرزگفت: “دیابت نوع ۱ در حال حاضر قابل پیشگیری نیست و یک وضعیت بسیار جدی است.اگر تشخیص داده نشود، می‌تواند خیلی سریع پیشرفت کند و منجر به عوارض خطرناک شود، بنابراین یافتن راهی برای تشخیص این بیماری و درمان زودهنگام آن می‌تواند به جلوگیری از درمان اورژانسی در بیمارستان و نجات جان افراد کمک کند.”

توالت رفتن زیاد، خستگی مفرط یا تشنگی و کاهش وزن غیرقابل توضیح، همه از علائم دیابت نوع ۱ هستند، و اگر آنها را مشاهده کردید، بسیار مهم است که سریع عمل کنید و به دنبال کمک پزشکی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: