استفاده از مدل هوش مصنوعی برای پیش بینی خطر سرطان پانکراس

استفاده از مدل هوش مصنوعی برای پیش بینی خطر سرطان پانکراس
فهرست مطالب

یک مدل هوش مصنوعی (AI) می تواند از اطلاعات بهداشتی متوالی از سوابق سلامت الکترونیکی (EHRs) برای شناسایی بیماران با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پانکراس استفاده کند.
به گفته محققان، این نوع مدل می‌تواند تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس و بهبود گزینه‌های درمانی را برای بیماران فراهم کند.
دکتر بو یوان، نویسنده این مطالعه، گفت: “هدف از این مطالعه ایجاد ابزار هوش مصنوعی بود که می تواند به پزشکان کمک کند افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس را شناسایی کنند تا بتوانند در برنامه های پیشگیری یا نظارت ثبت نام کنند و امیدواریم از درمان زودهنگام بهره مند شوند.”
یوان و همکارانش از فناوری یادگیری ماشینی پیشرفته برای بررسی توالی زمانی رویدادهای بالینی و پیش‌بینی خطر بروز سرطان در یک بازه زمانی چند ساله استفاده کردند.
محققان از داده‌های ثبت ملی بیماران دانمارکی استفاده کردند که شامل EHR برای ۸.۶ میلیون بیمار تحت درمان بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۸ است. در این گروه، تقریباً ۴۰۰۰۰ بیمار به سرطان پانکراس مبتلا شدند.
محققان ۴ مدل یادگیری ماشین را آزمایش کردند – ۲ مدل وابسته به زمان (واحد بازگشتی و ترانسفورماتور دردار) و ۲ مدل غیر (کیسه کلمات و پرسپترون چند لایه). مدل‌ها در مورد توالی زمانی بیماری‌ها در تاریخچه‌های بالینی بیماران آموزش دیدند. محققان توانایی مدل ها را برای پیش بینی وقوع سرطان در فواصل زمانی ۳ ماه تا ۶۰ ماه پس از ارزیابی خطر آزمایش کردند.
یوان و همکارانش یافته های خود را با استفاده از داده های EHR از سیستم مراقبت های بهداشتی Mass General Brigham تأیید کردند. تفاوت بین ۲ مجموعه داده نیاز به آموزش مجدد مدل هوش مصنوعی داشت.
یوان گفت: “این نتایج نشان‌دهنده پتانسیل فناوری‌های محاسباتی پیشرفته، مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر بر اساس تاریخچه سلامت و بیماری هر فرد است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: