کمی کردن آگاهی انسان با کمک هوش مصنوعی

کمی کردن آگاهی انسان با کمک هوش مصنوعی
فهرست مطالب

تحقیقات جدیدی که توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود، بینش جدیدی از آگاهی انسان به دانشمندان می‌دهد.
این تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه کره و دانشگاه لیژ (بلژیک) شریک پروژه، یک شاخص هوشیاری قابل توضیح (ECI) را برای کشف اجزای مختلف آگاهی ایجاد کرده است.
آگاهی را می توان دارای دو جزء توصیف کرد: برانگیختگی (یعنی بیداری) و آگاهی. عمل باز کردن چشم نشان دهنده حالت بیداری است و توانایی درک تفاوت ها یا پیروی از دستورات نشان دهنده آگاهی است.
در شرایط مختلف – خواب بدون رویا، خواب با رویا، بیهوشی و آسیب های شدید مغزی – سطوح مختلف هوشیاری وجود دارد. تا به حال، هیچ سیستم اندازه گیری گزارش شده ای وجود نداشت که بتواند دو جزء آگاهی را کمیت کند.
ECIدر واقع  توسعه یافته توسط محققان از یادگیری عمیق برای تمایز بین بیداری و آگاهی در شرایط فیزیولوژیکی، دارویی و پاتولوژیک استفاده می کند. این تیم فعالیت مغزی شش شرکت‌کننده سالم را در طول خواب تجزیه و تحلیل کرد. ۱۶ شرکت کننده سالم تحت بیهوشی ناشی از کتامین، پروپوفول یا زنون. و ۳۴ شرکت کننده که در نتیجه آسیب مغزی شدید در کما بودند.
این مطالعه نشان داد که بیهوشی ناشی از کتامین و خواب با حرکت سریع چشم (زمانی که بیشتر رویاهای ما اتفاق می افتد) با بیداری کم و آگاهی بالا به وضوح با سایر حالت ها متفاوت است. علاوه بر این، مشخص شد که مناطق جداری مغز برای اندازه‌گیری بیداری و آگاهی در حالت‌های تغییریافته هوشیاری مرتبط‌تر هستند.
نویسندگان مطالعه این ابزار جدید را به عنوان یک ابزار بالقوه «متمایزکننده قابل اعتماد و ابزار ارزشمند به عنوان معیار عینی آگاهی» توصیف می‌کنند.
پروفسور سئونگ وان لی از گروه هوش مصنوعی دانشگاه کرهمی‌گوید: این مقاله «اولین فناوری جهان را برای تعیین کمیت برانگیختگی و آگاهی همزمان» ارائه می‌کند.
ECIمی توان گفت  این پتانسیل را دارد که مراقبت های بالینی را برای بیماران در محیط های مختلف، مانند نظارت بر وضعیت های ناشی از بیهوشی در طول جراحی و تشخیص بیماران در کما یا حالت های رویشی، بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: