هوش مصنوعی اولین علائم سرطان پانکراس را تشخیص می دهد

هوش مصنوعی اولین علائم سرطان پانکراس را تشخیص می دهد
فهرست مطالب

یک ابزار هوش مصنوعی (AI) که توسط محققان Cedars-Sinai توسعه یافته بود، بر اساس آنچه که تصاویر سی تی اسکن آنها سال ها قبل از تشخیص بیماری به نظر می رسید، دقیقاً پیش بینی کرد که چه کسی به سرطان پانکراس مبتلا می شود.
دکتر دبیائو لی گفت: “این ابزار هوش مصنوعی قادر بود علائم بسیار ظریف و اولیه آدنوکارسینوم مجرای پانکراس را در سی تی اسکن سال ها قبل از وقوع بیماری ثبت و تعیین کند. اینها نشانه هایی هستند که چشم انسان هرگز قادر به تشخیص آنها نیست.”
آدنوکارسینوم مجرای پانکراس نه تنها شایع ترین نوع سرطان پانکراس است، بلکه کشنده ترین نیز می باشد. کمتر از ۱۰ درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بیش از پنج سال پس از تشخیص یا شروع درمان زندگی می کنند. اما مطالعات اخیر گزارش داده اند که یافتن زودهنگام سرطان می تواند میزان بقا را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.
افراد مبتلا به این نوع سرطان ممکن است علائمی مانند درد عمومی شکم یا کاهش وزن غیرقابل توضیح را تجربه کنند، اما این علائم اغلب نادیده گرفته می شوند یا به عنوان نشانه های سرطان نادیده گرفته می شوند زیرا در بسیاری از شرایط سلامتی رایج هستند.
این ابزار هوش مصنوعی در نهایت ممکن است برای تشخیص زودهنگام بیماری در افرادی که برای درد شکم یا سایر مسائل تحت سی تی اسکن قرار می گیرند، استفاده شود.
محققان سوابق پزشکی الکترونیکی را برای شناسایی افرادی که در ۱۵ سال گذشته به سرطان مبتلا شده بودند و شش ماه تا سه سال قبل از تشخیص، تحت سی تی اسکن قرار گرفتند، بررسی کردند. این تصاویر سی تی در زمان گرفتن طبیعی در نظر گرفته شدند. این تیم ۳۶ بیمار را شناسایی کردند که این معیارها را داشتند که اکثر آنها به دلیل درد شکم سی تی اسکن در اورژانس انجام دادند.
ابزار هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل این تصاویر CT پیش تشخیصی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده و مقایسه آنها با تصاویر CT از ۳۶ نفر که به سرطان مبتلا نشده بودند آموزش داده شد. محققان گزارش دادند که این مدل در شناسایی افرادی که در نهایت به سرطان پانکراس مبتلا هستند و کسانی که به سرطان مبتلا نمی‌شوند، ۸۶ درصد دقیق بود.
مدل هوش مصنوعی تغییرات سطح لوزالمعده را بین افراد مبتلا به سرطان و افراد سالم انتخاب کرد. این تفاوت های بافتی می تواند نتیجه تغییرات مولکولی باشد که در طول توسعه سرطان پانکراس رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: