سیستم هوش مصنوعی که نگاه انسان را تقلید می کند

سیستم هوش مصنوعی که نگاه انسان را تقلید می کند
فهرست مطالب

دانشمندان دانشگاه کاردیف یک سیستم پیشرفته هوش مصنوعی (AI) را ساخته اند که می تواند به دقت مناطقی از تصویر را که یک فرد به احتمال زیاد به آنجا نگاه می کند، پیش بینی کند.
بر اساس مکانیک مغز انسان و توانایی آن در تمایز بین بخش‌های مختلف یک تصویر، محققان می‌گویند این سیستم جدید به‌طور دقیق‌تر از هر چیزی که قبلاً انجام شده، بینایی انسان را نشان می‌دهد.
کاربردهای این سیستم جدید از روباتیک، ارتباطات چندرسانه ای و نظارت تصویری تا ویرایش خودکار تصاویر و یافتن تومورها در تصاویر پزشکی را شامل می شود.
گروه تحقیقاتی محاسبات چند رسانه ای در دانشگاه کاردیف اکنون در حال برنامه ریزی برای آزمایش سیستم با کمک به رادیولوژیست ها برای یافتن ضایعات در تصاویر پزشکی با هدف کلی بهبود سرعت، دقت و حساسیت تشخیص های پزشکی هستند.
توانایی متمرکز کردن توجه بخش مهمی از سیستم بینایی انسان است که به ما امکان می دهد مرتبط ترین اطلاعات را در یک صحنه خاص انتخاب و تفسیر کنیم.
این تیم در مطالعه خود، از یک الگوریتم کامپیوتری یادگیری عمیق به نام شبکه عصبی کانولوشنال استفاده کردند که برای تقلید از شبکه عصبی به هم پیوسته در مغز انسان طراحی شده است و به طور خاص بر روی قشر بینایی مدل شده است.
این نوع الگوریتم برای گرفتن تصاویر به عنوان ورودی و توانایی دادن اهمیت به اشیا یا جنبه های مختلف درون خود تصویر ایده آل است.
در مطالعه خود، این تیم از پایگاه داده عظیمی از تصاویر استفاده کردند که در آن هر تصویر قبلاً توسط انسان ارزیابی یا مشاهده شده بود و با استفاده از نرم افزار ردیابی چشم، به اصطلاح “مناطق مورد علاقه” را اختصاص داده بود.
سپس این تصاویر به الگوریتم وارد شدند و با استفاده از نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری عمیق، سیستم به آرامی شروع به یادگیری از تصاویر کرد تا جایی که می‌توانست به دقت پیش‌بینی کند کدام قسمت‌های تصویر برجسته‌تر هستند.
سیستم جدید در برابر هفت سیستم برجسته بصری پیشرفته آزمایش شد که در حال حاضر در حال استفاده هستند و نشان داده شد که در تمام معیارها برتر است.
دکتر هانتائو لیو گفت: «این مطالعه نشان داده است که سیستم ما، که از آخرین پیشرفت‌ها در یادگیری ماشین استفاده می‌کند، برتر از وضعیت موجود است. مدل‌های برجسته بصری که در حال حاضر وجود دارند.
توانایی پیش‌بینی موفقیت‌آمیز اینکه افراد در تصاویر طبیعی به کجا نگاه می‌کنند، می‌تواند طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها از تشخیص خودکار هدف گرفته تا روباتیک، پردازش تصویر و تشخیص پزشکی را باز کند.
“کد ما به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته است تا همه بتوانند از تحقیقات بهره ببرند و راه های جدیدی برای استفاده از این فناوری در مشکلات و برنامه های کاربردی دنیای واقعی بیابند.

کد خبر ۲۰۱۰۱۰۴۲۰.۰۲۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: