هوش مصنوعی زنان مبتلا به سکته قلبی را درمان می کند

هوش مصنوعی زنان مبتلا به سکته قلبی را درمان می کند
فهرست مطالب
سکته قلبی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است که میزان مرگ و میر زنان بیشتر از مردان است. متخصصان قلب و عروق برای دهه‌ها نگران این موضوع بوده‌اند و بحث‌هایی را در مورد علل و پیامدهای شکاف‌های درمانی احتمالی در جامعه پزشکی برانگیخته است.
مسئله با علائم شروع می‌شود: برخلاف مردان که معمولاً درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند که به بازوی چپ گسترش می‌یابد، حمله قلبی در زنان اغلب به صورت ناراحتی شکمی که به پشت یا تهوع و استفراغ منتشر می‌شود ظاهر می‌شود. متأسفانه، این علائم اغلب توسط بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اشتباه تعبیر می شود و نتایج فاجعه باری به همراه دارد.
یک تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری توماس اف. لوشر، استاد مرکز قلب و عروق مولکولی در دانشگاه زوریخ (UZH)، اکنون نقش جنسیت بیولوژیکی در حملات قلبی را با جزئیات بیشتری بررسی کرده است.
لوشر می گوید: “در واقع، تفاوت های قابل توجهی در فنوتیپ بیماری مشاهده شده در زنان و مردان وجود دارد. مطالعه ما نشان می دهد که زنان و مردان به طور قابل توجهی از نظر مشخصات فاکتور خطر در هنگام پذیرش در بیمارستان متفاوت هستند.” هنگامی که تفاوت سنی در هنگام پذیرش و عوامل خطر موجود مانند فشار خون بالا و دیابت نادیده گرفته شود، بیماران زن مبتلا به حمله قلبی نسبت به مردان مرد مرگ و میر بیشتری دارند. این متخصص قلب و عروق می افزاید: «اما وقتی این تفاوت ها از نظر آماری در نظر گرفته شود، مرگ و میر زنان و مردان مشابه است.
محققان سوئیس و بریتانیا داده های ۴۲۰۷۸۱ بیمار را در سراسر اروپا که شایع ترین نوع حمله قلبی را متحمل شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.
ونزل می‌گوید: «مطالعه نشان می‌دهد که مدل‌های خطر ایجاد شده که مدیریت فعلی بیمار را هدایت می‌کنند، در زنان دقت کمتری دارند و به درمان کم‌تر بیماران زن کمک می‌کنند.با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشین و بزرگترین مجموعه داده ها در اروپا، ما توانستیم یک امتیاز خطر مبتنی بر هوش مصنوعی جدید ایجاد کنیم که تفاوت های مربوط به جنسیت را در نمایه خطر پایه محاسبه می کند و پیش بینی مرگ و میر را در هر دو جنس بهبود می بخشد.»
بسیاری از محققان و شرکت‌های بیوتکنولوژی موافق هستند که هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ گام بعدی در مسیر مراقبت شخصی‌شده از بیمار است.
ونزل افزود: «مطالعه ما نوید دهنده عصر هوش مصنوعی در درمان حملات قلبی است. الگوریتم‌های رایانه‌ای مدرن می‌توانند از مجموعه داده‌های بزرگ یاد بگیرند تا پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد  بیماران انجام دهند.»
توماس اف. لوشر و تیمش پتانسیل عظیمی را در کاربرد هوش مصنوعی برای مدیریت بیماری قلبی در بیماران مرد و زن می بینند. لوشر می‌گوید: «امیدوارم اجرای این امتیاز جدید در الگوریتم‌های درمانی، استراتژی‌های درمانی فعلی را اصلاح کند، نابرابری‌های جنسی را کاهش دهد و در نهایت بقای بیماران مبتلا به حملات قلبی را – چه مرد و چه زن – بهبود بخشد.»
کد خبر ۲۰۱۰۱۰۶۱۶.۱۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: