شناسایی اثرات نامطلوب دارو ها با کمک هوش مصنوعی

شناسایی اثرات نامطلوب دارو ها با کمک هوش مصنوعی
فهرست مطالب
دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی ابزاری را طراحی کردند که اثرات نامطلوب داروها را محاسبه می‌کند.
هوش مصنوعی به پزشکان در شناسایی افراد مستعد دچار شدن به عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها و داروهای مثانه کمک می کند.
ارزیابی یک ابزار جدید برای تعیین اینکه کدام داروها به احتمال زیاد اثرات آنتی کولینرژیک نامطلوب بر بدن و مغز دارند، تحت هدایت دانشگاه اکستر و NHS کنت و مدوی و اعتماد مشارکت مراقبت اجتماعی انجام شد. بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه که با مهار انتقال دهنده عصبی استیل کولین بر مغز تأثیر می گذارند، ممکن است منجر به اثرات آنتی کولینرژیک نامطلوب شوند. داروهای متعددی از جمله داروهای خاص مثانه، داروهای ضد افسردگی، داروهای معده و بیماری پارکینسون درجاتی از تأثیر آنتی کولینرژیک دارند. این نوع داروها اغلب توسط افراد مسن مصرف می شود.
اثرات نامطلوب آنتی کولینرژیک عبارتند از: گم کردن موقعیت، تاری دید، سرگیجه، زمین خوردن و کاهش عملکرد مغز. اثرات داروهای آنتی کولینرژیک نیز ممکن است افراد را بیشتر در معرض سقوط قرار دهد و ممکن است با افزایش خطر مرگ همراه باشد. استفاده طولانی مدت از آنها نیز با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است.
اکنون محققان ابزاری ساخته اند که از هوش مصنوعی برای محاسبه اثرات منفی داروها استفاده می کند. محققان ابزار بین المللی بار شناختی آنتی کولینرژیک (IACT) را توسعه دادند، یک ابزار آنلاین که از تجزیه و تحلیل ساختار شیمیایی و پردازش زبان طبیعی برای شناسایی داروهایی که دارای اثر آنتی کولینرژیک هستند، استفاده می کند.
این ابزار اولین ابزاری است که از فناوری یادگیری ماشین برای ایجاد یک ابزار به روز شده خودکار استفاده می کند که از طریق یک پورتال وب سایت قابل دسترسی است. بار آنتی کولینرژیک با دادن امتیاز بر اساس عوارض جانبی مستند و مطابقت نزدیک با ساختار شیمیایی داروی مورد نظر برای نسخه محاسبه می‌شود، که منجر به سیستم امتیازدهی دقیق‌تر و به‌روزتر از هر رویکرد قبلی می‌شود. در نهایت، ابزار توسعه یافته پس از بررسی بیشتر و مدل‌سازی با استفاده از داده‌های واقعی بیمار می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از داروهای رایج کمک کند.
پروفسور کریس فاکس (Chris Fox)، از دانشمندان دانشگاه اکستر بیان کرد: استفاده از داروهای با اثرات آنتی‌کولینرژیک ممکن است اثرات مضر چشمگیری داشته باشد؛ مثلاً زمین‌خوردن و گیجی که قابل اجتناب است.
باید فوراً عوارض جانبی مضر را کاهش دهیم؛ زیرا ممکن است به بستری‌شدن و مرگ بینجامد. این ابزار جدید راه امیدوارکننده‌ای را به سمت یک روش پزشکی شخصی‌سازی‌شده‌تر فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فرد یک درمان مناسب، ایمن و مؤثر دریافت می‌کند و در عین حال از اثرات آنتی‌کولینرژیک ناخواسته جلوگیری می‌شود.
کد خبر ۲۰۱۰۱۰۷۱۱.۰۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: