تشخیص سرطان کبد با آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی

تشخیص سرطان کبد با آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی
فهرست مطالب
یک فناوری جدید آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط محققان مرکز سرطان جان هاپکینز کیمل برای شناسایی موفقیت‌آمیز سرطان ریه در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ ساخته و مورد استفاده قرار گرفت، اکنون بیش از ۸۰ درصد سرطان‌های کبد را در یک مطالعه جدید روی ۷۲۴ نفر شناسایی کرده است.
آزمایش خون، به نام DELFI (ارزیابی DNA قطعات برای رهگیری اولیه) تغییرات تکه تکه شدن بین DNA از سلول های سرطانی ریخته شده به جریان خون را تشخیص می دهد که به عنوان DNA بدون سلول (cfDNA) شناخته می شود. در جدیدترین مطالعه، محققان از فناوری DELFI بر روی نمونه‌های پلاسمای خون به‌دست‌آمده از ۷۲۴ فرد در ایالات متحده، اتحادیه اروپا  و هنگ کنگ برای تشخیص سرطان سلول‌های کبدی (HCC)،استفاده کردند.
محققان بر این باورند که این اولین تجزیه و تحلیل تکه تکه شدن ژنوم است که به طور مستقل در دو جمعیت پرخطر و در بین گروه‌های نژادی و قومی مختلف با علل مختلف مرتبط با سرطان کبد آنها تایید شده است.
یافته های آنها در ۱۸ نوامبر در Cancer Discovery و در کنفرانس ویژه انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان: پیشگیری دقیق، تشخیص زودهنگام و رهگیری سرطان گزارش شد.
تخمین زده می شود که ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل سیروز ناشی از بیماری های مزمن کبدی از جمله هپاتیت ویروسی مزمن یا بیماری کبد چرب غیرالکلی، در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد باشند .
ویکتور ولکولسکو، دکترای انکولوژی و مدیر برنامه ژنتیک و اپی ژنتیک سرطان در می گوید: افزایش تشخیص زودهنگام سرطان کبد می تواند جان انسان ها را نجات دهد، اما در حال حاضر آزمایش های غربالگری موجود کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از سرطان ها را از دست می دهند.
از ۷۲۴ نمونه پلاسما مورد مطالعه، ۵۰۱ نمونه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا جمع آوری شد که  شامل نمونه هایی از ۷۵ نفر مبتلا به HCC برای آموزش و اعتبارسنجی مدل یادگیری ماشینی است، نوعی هوش مصنوعی که از داده ها و الگوریتم ها برای بهبود دقت استفاده می کند. برای اعتبارسنجی، ۲۲۳ نمونه پلاسما اضافی از افراد در هنگ کنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شامل نمونه هایی از ۹۰ نفر مبتلا به HCC، ۶۶ نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B (HBV)، ۳۵ نفر مبتلا به سیروز کبدی مرتبط با HBV و ۳۲ نفر بدون عوامل خطر زمینه ای بود.
ناوری “DELFI” با مطالعه اندازه و مقدار «دی‌ان‌ای بدون سلول» موجود در گردش خون مناطق مختلف ژنوم به بررسی نحوه بسته‌بندی دی‌ان‌ای در داخل هسته سلول می‌پردازد.
سلول‌های سالم، دی‌ان‌ای را مانند یک چمدان منظم بسته‌بندی می‌کنند که در آن نواحی مختلف ژنوم با دقت در محفظه‌های مختلف قرار می‌گیرند. در مقابل، هسته‌های سلول‌های سرطانی چمدان‌های بی‌نظم‌تری ایجاد می‌کنند که مواردی از سراسر ژنوم به‌طور تصادفی در آن قرار می‌گیرد. هنگامی که سلول‌های سرطانی می‌میرند، قطعات دی‌ان‌ای را به شیوه‌ای آشفته در جریان خون آزاد می‌کنند.
DELFI وجود سرطان را با بررسی میلیون‌ها قطعه cfDNA برای الگوهای غیر طبیعی، از جمله اندازه و مقدار DNA در مناطق مختلف ژنومی، شناسایی می‌کند.
در جدیدترین مطالعه، محققان این آزمایش را بر روی قطعات cfDNA جدا شده از نمونه های پلاسما انجام دادند – که قبلا نشان داده شده بود سرطان ریه را به طور دقیق طبقه بندی می کند. آنها الگوهای تکه تکه شدن در هر نمونه را برای ایجاد امتیاز DELFI تجزیه و تحلیل کردند.
فناوری “DELFI” سرطان‌های کبد را در مراحل اولیه با حساسیت کلی ۸۸٪ تشخیص داد و تقریباً هرگز نتیجه آن مثبت کاذب نبود.
“در حال حاضر، کمتر از ۲۰ درصد از جمعیت پرخطر به دلیل دسترسی و عملکرد غیربهینه آزمایش، برای سرطان کبد غربالگری می شوند. این آزمایش خون جدید می تواند تعداد موارد سرطان کبد شناسایی شده را در مقایسه با آزمایش خون استاندارد موجود دو برابر کند و افزایش دهد.
محققان می گویند گام های بعدی شامل تایید این رویکرد در مطالعات بزرگتر برای استفاده بالینی است.
به گفته انجمن سرطان آمریکا، سالانه بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان به سرطان کبد مبتلا می شوند و این یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.
کد خبر ۲۰۱۰۱۰۹۰۱.۰۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: