هفته گذشته، شرکت گوگل اعلام کرد مجموعه مدلهای جدیدی از هوش مصنوعی به نام MedLM را توسعه داده که به پزشکان و محققان برای انجام مطالعات پیچیده، خلاصه کردن تعاملات پزشکان و بیماران و… کمک میکند.
این جدیدترین تلاش شرکت گوگل برای کسب درآمد از ابزارهای هوش مصنوعی در صنعت خدمات درمانی است، چون رقابت برای به دست آوردن سهم بازار در این حوزه بین گوگل، آمازون و مایکروسافت تشدید شده است. شرکتهای حوزه بهداشت و سلامت مثل HCA در حال آزمایش تکنولوژی جدید گوگل هستند و کارشناسان میگویند اگرچه برای اجرای دقیق آن هنوز اقداماتی باید انجام شود، اما پتانسیل اثرگذاری آن بسیار زیاد است.
مجموعه MedLM شامل یک مدل هوش مصنوعی بزرگ و یک مدل هوش مصنوعی متوسط است که هر دو بر اساس مدل زبانی بزرگ روی دادههای پزشکی کار میکنند و فعلا برای مشتریان سرویس ابری گوگل در آمریکا در دسترس است.
گوگل میگوید هوش مصنوعی جدید وقتی اولین بار در ماه مارس رونمایی شد، قرار بود به سوالاتی مثل «اولین علائم ذاتالریه چیست؟» و «آیا بیاختیاری درمان دارد؟» پاسخ دهد.
اما گرگ کورادو، رئیس بخش سلامت هوش مصنوعی شرکت، میگوید هر چقدر این تکنولوژی را بیشتر با مشتریان آزمایش کردیم، موارد استفاده آن تغییر کرد.
سازمانهایی که در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت میکنند، اغلب میخواهند هوش مصنوعی مشکلات لجستیکی یا اداری مثل مدیریت اسناد و مدارک را حل کند.