بیمارستانی در شهر Milan ایتالیا آزمایش یک ربات مراقبتی جدید به نام «Alter-Ego» را آغاز کرده است؛ رباتی ۱.۲ متری با ابروهای متحرک و چهرهای تعاملی که برای انجام وظایف ساده و کاهش فشار کاری کادر درمان طراحی شده است.
این ربات میتواند بهجای پزشکانی که از راه دور فعالیت میکنند با بیماران ارتباط برقرار کند، برای آنها وسایلی مانند بطری آب بیاورد یا مسیر مراجعه به بخشهای درمانی را نشان دهد. همچنین اطلاعاتی مانند میزان درد بیمار را دریافت کرده و بهصورت لحظهای برای پرستاران ارسال میکند.
«آلتر-ایگو» از ماه آوریل در بخش بیماران مبتلا به بیماری عصبی Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS) مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته پزشکان، برخلاف نگرانیهای اولیه، بیماران واکنش مثبتی به این ربات نشان دادهاند و قابلیتهای آن میتواند کاربردهای متنوعی در محیطهای درمانی داشته باشد.
این پروژه حاصل همکاری Italian Institute of Technology و University of Pisa است. در حال حاضر ربات توسط یک اپراتور کنترل میشود، اما قرار است از ماه ژوئیه بهصورت خودکار و مستقل فعالیت کند.
پژوهشگران معتقدند هدف اصلی این طرح، یافتن تعادل میان تواناییهای رباتها و نقش انسانها در بیمارستان است. به گفته آنها، رباتها میتوانند وظایف تکراری را برعهده بگیرند تا پزشکان و پرستاران زمان بیشتری برای ارتباط انسانی با بیماران داشته باشند.
با این حال متخصصان تأکید میکنند که رباتها قرار نیست جایگزین کامل کادر درمان شوند. برای مثال، هیچ برنامهای برای سپردن مسئولیتهایی مانند تجویز یا دادن دارو به «آلتر-ایگو» وجود ندارد. در عوض، این ربات میتواند در انجام کارهای روزمره به بیماران کمک کرده و بخشی از بار مراقبتی خانوادهها و پرستاران را کاهش دهد.
در صورت موفقیت این آزمایش، «آلتر-ایگو» ممکن است در آینده علاوه بر بیمارستانها، به خانه بیماران نیز راه پیدا کند و به عنوان یک دستیار هوشمند مراقبتی مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر ۲۰۱۰۵۰۴۰۱.۴۱۴
منبع: فرنس ۲۴