نیویورک‌تایمز استفاده از محتوای خود را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ممنوع کرد

نیویورک‌تایمز استفاده از محتوای خود را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ممنوع کرد
فهرست مطالب
در ماه فوریه قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با گوگل امضا کرد که به این غول جستجو اجازه می‌دهد در سه سال آینده محتوای این نشریه را در برخی از پلتفرم‌های خود نمایش دهد.
نیویورک‌تایمز اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از استفاده از محتوایش برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به اجرا در آورده است. بر پایه گزارش وبسایت Adweek، در وبسایت NYT شرایط سرویس‌دهی این موسسه به شکلی به روز شده است که استفاده از محتوای آن – شامل متن، عکس، تصاویر، کلیپ‌های صوتی/تصویری، «ظاهر و احساس»، ابرداده‌ها یا مجموعه‌ها – در توسعه «هرگونه برنامه نرم‌افزاری، از جمله، اما نه محدود به، آموزش سیستم یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی (AI)» ممنوع شده است.
به گفته ی ایتنا، در این شرایط به‌روزرسانی‌شده اکنون همچنین مشخص شده است که ابزارهای اتوماتیک مانند خزنده‌های وب‌سایت که برای استفاده، دسترسی یا جمع‌آوری چنین محتوایی طراحی شده‌اند، نمی‌توانند بدون اجازه کتبی از مطالب منتشرشده این رسانه استفاده کنند. NYT می‌گوید که امتناع از رعایت این محدودیت‌های جدید می‌تواند منجر به جریمه‌ها یا مجازات‌های مشخص‌نشده‌ای شود. علیرغم افزودن این قوانین جدید به خط‌مشی‌اش، به نظر نمی‌رسد این نشریه هیچ تغییری در robots.txt خود ایجاد نکرده باشد – فایلی که به خزنده‌های موتور جستجو اطلاع می‌دهد که به کدام URL‌ها می‌توانند دسترسی داشته باشند.
این اقدام می‌تواند واکنشی به به‌روزرسانی اخیر خط‌‌مشی رازداری گوگل باشد که گویای آن است که این غول جستجو می‌تواند داده‌های در دسترس عمومی را از وب جمع‌آوری کند تا سرویس‌های هوش مصنوعی مختلف خود مانند بارد یا Cloud AI را آموزش دهد. بسیاری از مدل‌های زبان بزرگ که سرویس‌های هوش مصنوعی محبوبی مانند ChatGPT OpenAI را تامین می‌کنند، بر روی مجموعه داده‌های گسترده‌ای آموزش دیده‌اند که می‌توانند حاوی مطالب دارای حق نسخه‌برداری یا محافظت‌شده از وب بدون اجازه سازنده اصلی باشند.
گفتنی است، NYT همچنین در ماه فوریه قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با گوگل امضا کرد که به این غول جستجو اجازه می‌دهد در سه سال آینده محتوای این نشریه را در برخی از پلتفرم‌های خود نمایش دهد. این نشریه گفت که هر دو شرکت روی ابزارهایی برای توزیع محتوا، اشتراک‌ها، بازاریابی، تبلیغات و «آزمایش‌گری» با هم کار خواهند کرد، بنابراین ممکن است تغییرات در شرایط خدمات NYT متوجه شرکت‌های دیگری مانند OpenAI یا مایکروسافت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: