متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، در حال آزمایش ابزارهای جدید تشخیص چهره است که میتواند به کاربران کمک کند تا به سرعت حسابهای مختلشده خود را بازیابی کنند و با کلاهبرداریهای جعلی که به نام سلبریتیها انجام میشود، مقابله کنند. متا اعلام کرده است که برنامهای برای ارائه ویژگیهای آزمایشی دارد که میتواند چهره کاربران را اسکن کرده و هویت آنها را با مقایسه عکسهای پروفایلشان در فیسبوک و اینستاگرام تأیید کند.
هدف اولیه استفاده از این ابزارها حفاظت از سلبریتیها و افراد عادی در برابر تبلیغات جعلی است که با جعل هویت افراد مشهور، کاربران را فریب میدهند تا به وبسایتهای کلاهبرداری سر بزنند. متا در حال حاضر از فناوریهای خودکار مانند یادگیری ماشین برای شناسایی محتوایی که سیاستهایش را نقض میکند استفاده میکند، اما میگوید که تشخیص تبلیغات جعلی میتواند دشوار باشد.
متا در بیانیهاش گفت: “اگر سیستمهای ما مشکوک شوند که یک تبلیغ ممکن است کلاهبرداری باشد و شامل تصویر یک شخصیت عمومی در معرض خطر برای کلاهبرداری سلبریتی باشد، ما سعی خواهیم کرد از فناوری تشخیص چهره برای مقایسه چهرهها در تبلیغ با عکسهای پروفایل شخصیت عمومی در فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنیم.” متا همچنین افزود: “اگر مطابقت را تأیید کنیم و تشخیص دهیم که تبلیغ کلاهبرداری است، آن را مسدود خواهیم کرد.”
سلبریتیها برای استفاده از ابزارهای جدید تشخیص چهره نیاز به پروفایل فیسبوک یا اینستاگرام دارند، اما متا گزارش داده است که این ابزارها در آزمایشهای اولیه با گروه کوچکی از شخصیتهای عمومی، نتایج امیدوارکنندهای در سرعت شناسایی و کارایی نشان دادهاند. سلبریتیهای بیشتری که تحت تأثیر محتوای کلاهبرداری قرار گرفتهاند، بهطور خودکار در هفتههای آینده ثبتنام خواهند شد و گزینهای برای انصراف در صورت تمایل خواهند داشت.
ابزارهای تشخیص چهره متا در نهایت به کاربران فیسبوک و اینستاگرام این امکان را میدهند تا با ارسال یک ویدیو سلفی، به حسابهای قفلشده خود دسترسی پیدا کنند، مشابه سیستمهای تأیید هویت مانند Face ID اپل. زمان دقیق در دسترس بودن این ویژگی مشخص نیست، اما نیک کلاگ، رئیس امور جهانی متا، میگوید که این برنامه “به آرامی آغاز میشود” و قصد دارد این حفاظتها را در ماههای آینده بهطور گستردهتری ارائه دهد.
متا تأکید کرده است که ویدیوهای سلفی بارگذاریشده رمزنگاری شده و “بهطور ایمن ذخیره میشوند.” این شرکت همچنین بیان کرده که دادههای چهرهای که برای مقایسهها استفاده میشود بلافاصله حذف شده و برای “هیچ هدف دیگری” استفاده نمیشود، هرچند که باید توجه داشت که متا مدلهای هوش مصنوعی خود را بر اساس تقریباً همه چیزهایی که بهطور عمومی در پلتفرمهایش منتشر میشود، آموزش میدهد.
متا پیشتر فناوری تشخیص چهره را در فیسبوک برای شناسایی و برچسبگذاری کاربران در عکسها و ویدیوها ادغام کرده بود. این ویژگی در سال ۲۰۲۱ پس از یک نبرد طولانی در زمینه حریم خصوصی متوقف شد. اکنون این شرکت میگوید که ابزارهای جدیدش برای امنیت و حریم خصوصی بررسی شدهاند و با مقامات و سیاستگذاران در حال بحث هستند.
کد خبر ۲۰۲۰۳۰۸۰۲.۵۷۹