کشتی‌های خودران سوار بر موج هوش مصنوعی

کشتی‌های خودران سوار بر موج هوش مصنوعی
فهرست مطالب
چه در قایق‌های تفریحی یا کشتی‌های باری در اعماق دریا، کمک ناوبری و استقلال با پشتوانه هوش مصنوعی به کاپیتان‌ها کمک می‌کند تا برای غروب آفتاب حرکت کنند یا به سادگی در بندری بدون خط و خش پهلو بگیرند.
در نمایشگاه فناوری CES در لاس وگاس، سازندگان قایق تمرکز زیادی روی فناوری‌ها و هوش مصنوعی می‌گذارند که هم برای قایق‌رانان آخر هفته و هم برای ملوانان کارکشته رفتن به دریا را آسان‌تر می‌کنند.
یوهان ایندن، رئیس تجارت دریایی شرکت سوئدی ولوو پنتا گفت: روی آب، باد، جریان، گاهی امواج وجود دارد، قایق در جای خود نمی ماند، همیشه باید جبران کنید.
برای بیش از ده سال، قایق‌های این شرکت به دریانوردان کمک می‌کنند تا با استفاده از یک جوی استیک ساده که کشتی را در موقعیت خود نگه می‌دارد یا آن را به شدت به راست یا چپ مانور دهند.
به گفته ایندن، ولوو پنتا در سال ۲۰۱۸ از نمونه اولیه ای رونمایی کرد که می توانست به تنهایی اجازه دهد قایق پهلو بگیرد، اما مشتریان حاضر نبودند کشتی های خود را با کلیک یک دکمه پارک کنند.
در عوض، این شرکت سیستم کمکی در اسکله را توسعه داد “که به کاپیتان سطح خاصی از کنترل را در هنگام پهلوگیری قایق می دهد، لحظه ای که یکی از استرس زاترین لحظه ها در قایقرانی باقی می ماند.”
او گفت که به طور کلی، ایده بهبود “ایمنی، آسایش، آرامش” و در نهایت دسترسی بیشتر به قایق رانی است.
نمونه اولیه قایق توسط شرکت آمریکایی Brunswick بهترین مسیر را برای ورود به بندر، جلوگیری از برخورد و یافتن مکان های موجود برای لنگر انداختن قایق و انجام کار بدون دخالت انسان ارائه می دهد.
یکی دیگر از برنامه های نرم افزاری ارائه شده توسط هیوندای آویکوس، می تواند به حداکثر رساندن لذت در دریا کمک کند.
یک تنظیم تضمین می کند که قایق در موقعیت ایده آل برای حمام آفتاب قرار می گیرد یا بهترین نقطه را برای لذت بردن از غروب خورشید و رسیدن به موقع برای دیدن آن پیدا می کند.
به گفته کارل جوهانسون، مدیر اجرایی شرکت، هدف، صرفه جویی در مصرف سوخت، ایمنی و “آرامش ذهن” است.
برای دریانوردان تجاری، قایقرانی خودمختار در مرحله آزمایشی است.
در نروژ، یک کشتی باری الکتریکی خودران از سال گذشته کود را از کارخانه به بندر منتقل می‌کند و هدف آن کاهش ترافیک کامیون‌ها است.
در در ژاپن  نیز ، یک کشتی خودکار در اندازه کامل از سال گذشته بین دو جزیره در حال فعالیت بوده است، البته در حال حاضر با یک خدمه در کشتی.
جان کراس گفت: در بلندمدت، هدف شرکت‌ها «کاهش تعداد خدمه» است. آنها ممکن است آن را راهی برای صرفه جویی در پول و همچنین برای کاهش خطرات بدانند زیرا تصادفات در کشتی همچنان مکرر است.
همچنین راهی برای مقابله با پیری دریانوردان حرفه ای و مشکلات در جذب نیرو است.
استفاده از قایق خودران در آب های بین المللی همچنان ممنوع است و پیش از سال ۲۰۲۸ مقررات جدیدی پیش بینی نمی شود.
رودی نگنبورناز دانشگاه دلفت در هلند می‌گوید که این فناوری‌ها همچنین برای افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و تعیین بهترین حسگرها باید بهبود پیدا کنند.
او افزود: در هر صورت همیشه یک انسان حضور خواهد داشت. چه یک ملوان باشد که فعالیت رایانه‌ای را در کشتی دنبال می‌کند یا یک سرپرست در خشکی که چندین قایق را مدیریت می‌کند.
کد خبر ۲۰۳۰۱۱۰۱۸.۶۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: