شرکت «ایرباس» سوختگیری خودکار هوا به هوا را با پهپادهای هدایتشونده با هوش مصنوعی آزمایش کرد و طی آن، استفاده از حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتمهای تقویتشده را برای پرواز خودکار ارزیابی کرد.
ایرباس اعلام کرده است که دور دوم آزمایشات مربوط به نمایشگر سوختگیری کاملاً خودمختار در پرواز خود به نام Auto’Mate را تکمیل کرده است، فناوری که انتظار میرود نقش مهمی در بخشهای دفاعی و هوانوردی غیرنظامی ایفا کند.
پس از اولین آزمایش پرواز در اوایل سال جاری، این آزمایش پرواز دوم استفاده از حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته برای پرواز سازند خودمختار را بررسی کرد. ایرباس در پستی در X نوشت: «برای اولین بار، ما فناوریهای سوختگیری خودکار هوا به هوا را بر اساس کنترل و هدایت پهپادهای متعدد از هواپیمای حمل و نقل تانکر چند منظوره (MRTT) آزمایش کردهایم.
به گفته ایرباس، غول هوانوردی با Auto’Mate قصد دارد حجم کاری اپراتور ،خستگی خدمه و خطاهای انسانی، هزینه های آموزش خدمه را کاهش دهد و عملیات موثرتر را تضمین کند، همچنین ایمنی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد.
پروژه ای که توسط واحد تجاری دفاع و فضای ایرباس با همکاری Airbus UpNext، زیرمجموعه نوآوری این شرکت آغاز شده است، با هدف افزایش ایمنی، قابلیت اطمینان و کارایی ماموریت های سوخت گیری در پرواز انجام می شود.
به گفته این تیم، رویههای سوختگیری در حین پرواز به هماهنگی دقیق بین خدمه تانکر هوایی و خلبان هواپیمای دریافتکننده نیاز دارد. از سوی دیگر، سیستمهای خودمختار پتانسیل افزایش اثربخشی عملیات را ارائه میدهند و امکان انتقال سوخت را در شرایط چالشبرانگیز کم دید فراهم میکنند. علاوه بر این، پذیرش فناوریهای خودمختار میتواند به کاهش هزینههای آموزشی برای خدمه پرواز کمک کند.
ایرباس ادعا میکند که از طریق اتوماسیون سوختگیری در حین پرواز، یک تانکر هوایی میتواند فرماندهی یک هواپیمای “گیرنده” را از فاصله قابل توجهی به عهده بگیرد و آن را به طور مستقل به موقعیت صحیح برای انتقال سوخت هدایت و کنترل کند. این شامل شروع انتقال واقعی سوخت از طریق کاوشگر سوختگیری تانکر میشود که به مانور جداسازی ایمن پس از اتمام عملیات ختم میشود.
فناوری Auto’Mate مسیر را برای سوختگیری در حین پرواز وسایل نقلیه هوایی جنگی بدون سرنشین، از جمله پهپادها هموار میکند.
ایرباس در پستی در X میگوید: «این فناوریها همچنین در پیشبرد تیمسازی بدون خدمه و عملیاتهای آینده نیروی هوایی که در آن جنگندهها و هواپیماهای مأموریتی به طور مشترک با پهپادها پرواز خواهند کرد، مرتبط هستند.
ایرباس در پیشبرد سوختگیری خودکار در حین پرواز، بر سه مولفه کلیدی فناوری متمرکز شده است: استفاده از دوربینهای مختلف با وضوح و میدان دید متفاوت، موقعیتیابی جهانی ماهوارهای با دقت بالا، و حسگرهای LiDAR که همگی با الگوریتمهای هوش مصنوعی یکپارچه شدهاند.
علاوه بر این، مهندسان ایرباس بر تقویت شبکههای ارتباطی درون پروازی و توسعه الگوریتمهای کنترل مشارکتی و اجتناب از برخورد تمرکز میکنند. به نظر می رسد ایرباس با استفاده از تخصص خود در این حوزه، قدم بعدی را در سوخت گیری هوایی بردارد. اولین وسیله نقلیه آن، A310 MRTT (حمل و نقل تانکر چند منظوره) در سال ۲۰۰۴ و به دنبال آن نسل جدید A330 MRTT وارد خدمت شد.
ایرباس اکنون در حال پردازش سفارشات بیش از ۶۰ هواپیمای A330 MRTT برای ناتو و کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، عربستان سعودی و سنگاپور است.
برنامههای ایرباس برای افزودن قابلیتهای سوختگیری خودکار به MMRT، قابلیتهای آن را افزایش میدهد و به تقویت استقرارهای مختلف نظامی و عملیاتهای بشردوستانه کمک میکند.
ایرباس اعلام کرده است که دور دوم آزمایشات مربوط به نمایشگر سوختگیری کاملاً خودمختار در پرواز خود به نام Auto’Mate را تکمیل کرده است، فناوری که انتظار میرود نقش مهمی در بخشهای دفاعی و هوانوردی غیرنظامی ایفا کند.
پس از اولین آزمایش پرواز در اوایل سال جاری، این آزمایش پرواز دوم استفاده از حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته برای پرواز سازند خودمختار را بررسی کرد. ایرباس در پستی در X نوشت: «برای اولین بار، ما فناوریهای سوختگیری خودکار هوا به هوا را بر اساس کنترل و هدایت پهپادهای متعدد از هواپیمای حمل و نقل تانکر چند منظوره (MRTT) آزمایش کردهایم.
به گفته ایرباس، غول هوانوردی با Auto’Mate قصد دارد حجم کاری اپراتور ،خستگی خدمه و خطاهای انسانی، هزینه های آموزش خدمه را کاهش دهد و عملیات موثرتر را تضمین کند، همچنین ایمنی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد.
پروژه ای که توسط واحد تجاری دفاع و فضای ایرباس با همکاری Airbus UpNext، زیرمجموعه نوآوری این شرکت آغاز شده است، با هدف افزایش ایمنی، قابلیت اطمینان و کارایی ماموریت های سوخت گیری در پرواز انجام می شود.
به گفته این تیم، رویههای سوختگیری در حین پرواز به هماهنگی دقیق بین خدمه تانکر هوایی و خلبان هواپیمای دریافتکننده نیاز دارد. از سوی دیگر، سیستمهای خودمختار پتانسیل افزایش اثربخشی عملیات را ارائه میدهند و امکان انتقال سوخت را در شرایط چالشبرانگیز کم دید فراهم میکنند. علاوه بر این، پذیرش فناوریهای خودمختار میتواند به کاهش هزینههای آموزشی برای خدمه پرواز کمک کند.
ایرباس ادعا میکند که از طریق اتوماسیون سوختگیری در حین پرواز، یک تانکر هوایی میتواند فرماندهی یک هواپیمای “گیرنده” را از فاصله قابل توجهی به عهده بگیرد و آن را به طور مستقل به موقعیت صحیح برای انتقال سوخت هدایت و کنترل کند. این شامل شروع انتقال واقعی سوخت از طریق کاوشگر سوختگیری تانکر میشود که به مانور جداسازی ایمن پس از اتمام عملیات ختم میشود.
فناوری Auto’Mate مسیر را برای سوختگیری در حین پرواز وسایل نقلیه هوایی جنگی بدون سرنشین، از جمله پهپادها هموار میکند.
ایرباس در پستی در X میگوید: «این فناوریها همچنین در پیشبرد تیمسازی بدون خدمه و عملیاتهای آینده نیروی هوایی که در آن جنگندهها و هواپیماهای مأموریتی به طور مشترک با پهپادها پرواز خواهند کرد، مرتبط هستند.
ایرباس در پیشبرد سوختگیری خودکار در حین پرواز، بر سه مولفه کلیدی فناوری متمرکز شده است: استفاده از دوربینهای مختلف با وضوح و میدان دید متفاوت، موقعیتیابی جهانی ماهوارهای با دقت بالا، و حسگرهای LiDAR که همگی با الگوریتمهای هوش مصنوعی یکپارچه شدهاند.
علاوه بر این، مهندسان ایرباس بر تقویت شبکههای ارتباطی درون پروازی و توسعه الگوریتمهای کنترل مشارکتی و اجتناب از برخورد تمرکز میکنند. به نظر می رسد ایرباس با استفاده از تخصص خود در این حوزه، قدم بعدی را در سوخت گیری هوایی بردارد. اولین وسیله نقلیه آن، A310 MRTT (حمل و نقل تانکر چند منظوره) در سال ۲۰۰۴ و به دنبال آن نسل جدید A330 MRTT وارد خدمت شد.
ایرباس اکنون در حال پردازش سفارشات بیش از ۶۰ هواپیمای A330 MRTT برای ناتو و کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، عربستان سعودی و سنگاپور است.
برنامههای ایرباس برای افزودن قابلیتهای سوختگیری خودکار به MMRT، قابلیتهای آن را افزایش میدهد و به تقویت استقرارهای مختلف نظامی و عملیاتهای بشردوستانه کمک میکند.