استرالیا نخستین رستوران طراحی شده با هوش مصنوعی را افتتاح کرد. رستورانی که از چهار عنصر طبیعت الهام گرفته و با نورپردازی، مه و فناوری «الایدی» (LED) تزئین شده است.
همانطور که هوش مصنوعی به آرامی در زمینههای مختلف پیشرفت میکند، استارتاپها در تلاش برای بازتعریف فضای غذاخوری از فناوری کمک گرفتند.
بنا به گفته ی آناپرس ، شرکت «اپلجک» (Applejack) در ماه مارس سال ۲۰۲۳ با یک مشاور آشپزی در سیدنی، مسابقه «رستوران رویایی خود را ایجاد کنید» را در فراخوانی برای معرفی هوش مصنوعی در حال ظهور به صنعت رستوران راهاندازی کردند. این رقابت از ماه مارس تا آوریل سال ۲۰۲۳ برگزار شد و از شرکتکنندگان خواسته شد تا ایده رستورانی را ارائه دهند که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اجرا شود. اپلجک وعده داد که ایده برنده توسط آنها اجرایی خواهد شد.
استفانی وی، یک شهروند در سیدنی با ایده رستوران مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام «لومیناری» (Luminary) بر صدها رقیب پیروز شد. مفهوم لومیناری بر چهار عنصر طبیعت یعنی هوا، آب، آتش و زمین تمرکز دارد. این عناصر برای ایجاد یک تجربه همه جانبه در طراحی نورپردازی، منوی غذا و نوشیدنی با وعدههای غذایی براساس این چهار تم استفاده میشوند.
رستوران هوش مصنوعی جدید نشان داد که چگونه نورپردازی، مه و فناوری الایدی میتواند مشتریها را جذب کند. این مفهوم با کمک «چت جیپیتی» ( ChatGPT) و «کنوا ایآی» (Canva AI) ایجاد شده است. چت جیپیتی یک مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی متن محور است که میتواند پاسخهای شبیه به انسان را در زمان دریافت پاسخ تولید کند و کنوا ایآی یک تولیدکننده متن به تصویر آنلاین است.
این ایدهپرداز برتر سپس از این چتبات خواست تا نام رستوران، منو و دکور نورپردازی را پیشنهاد دهد. زمانی که این جزئیات قفل شدند، وی از کنوا ایآی خواست تا تصاویر ساختگی برای رستوران تهیه کند.
جوانا استیوارت، مدیر بازاریابی اپلجک میگوید: «وقتی برای اولین بار طرح مفهومی لومیناری را خواندیم، بلافاصله مجذوب ماهیت نوآورانه و همه جانبه آن شدیم. هنگام صرف غذا، مهمانان نور و صدایی با محوریت چهار عنصر را تجربه خواهند کرد. آنها از لحظهای که از درها عبور میکنند، در دنیایی غوطه ور خواهند شد که در آن تداخل نور، غذا و نوشیدنیها یک سفر فراموش نشدنی ایجاد میکند.»