بانک DBS، بزرگترین بانک جنوب شرق آسیا، قصد دارد طی سه سال آینده تعداد کارمندان خود را به میزان ۴۰۰۰ نفر کاهش دهد. پیوش گوپتا، مدیرعامل خروجی این بانک، در یک رویداد فناوری اطلاعات در هند اعلام کرد که هوش مصنوعی میتواند به انجام مسئولیتهایی کمک کند که پیشتر توسط کارمندان انسانی انجام میشد.
او تأکید کرد که هوش مصنوعی متفاوت از هر فناوری دیگری است که تا کنون با آن روبرو شده است و گفت: “در ۱۵ سال ریاست خود، برای اولین بار در ایجاد شغل با مشکل مواجه شدهام.” با این حال، گوپتا اشاره کرد که ۱۰۰۰ شغل جدید در زمینه هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.
طبق گفته یک سخنگوی DBS، پیشبینی میشود که هوش مصنوعی نیاز به تمدید حدود ۴۰۰۰ کارمند موقت یا قرارداد را کاهش دهد و این کاهش به صورت “طبیعی” با اتمام پروژهها انجام خواهد شد. در پایان سال ۲۰۲۴، تعداد کل کارکنان این بانک به ۴۱,۳۵۴ نفر میرسید و حدود ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کارمند موقت در این بانک مشغول به کار هستند.
بانک DBS همچنین اعلام کرده است که در حال سرمایهگذاری در کارکنان خود به منظور آمادهسازی آنها برای آینده است و ۱۳,۰۰۰ کارمند برای “ارتقای مهارت” در نظر گرفته شدهاند.
تحقیقات نشان میدهد که بخش بانکداری میتواند یکی از منابع اصلی از دست رفتن شغلها در نتیجه هوش مصنوعی باشد. گزارشی از بلومبرگ پیشبینی میکند که بانکهای جهانی ممکن است در سه تا پنج سال آینده به میزان ۲۰۰,۰۰۰ شغل کاهش دهند.
پیوش گوپتا قبل از پایان ریاست خود در پایان مارس، جای خود را به تین سو شان، معاون مدیرعامل، خواهد داد. شان در یک کنفرانس درباره هوش مصنوعی به اهمیت درک و مسئولیتپذیری کارکنان نسبت به این فناوری اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که هوش مصنوعی بتواند به بهبود تجربه مشتریان کمک کند.
کد خبر ۲۱۰۰۳۱۲۰۸.۰۵۸
منبع:فورچون