هوش‌مصنوعی می‌تواند صحت اطلاعات ویکی‌پدیا را اثبات کند

هوش‌مصنوعی می‌تواند صحت اطلاعات ویکی‌پدیا را اثبات کند
فهرست مطالب

هرچند که ویکی‌پدیا یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های انتشار اطلاعات در دنیا به شمار می‌رود اما دلیل بر صحت تمام این اطلاعات نمی‌شود و بسیاری از خبرهای موجود در سایت، ممکن است به عمد یا سهوا دارای اشتباهاتی باشند؛ بنابراین بهتر است که به منبع اصلی مقاله‌ها مراجع کنید و خبر را از طریق یک مرجع معتبر دنبال کنید اما حتی معتبرترین لینک‌ها هم می‌تواند باعث گمراهی شما شود.
مهندسان موفق به ساخت برنامه‌ای براساس هوش‌مصنوعی شده‌اند که صحت اخبار منتشر شده در ویکی‌پدیا را می‌سنجد. نحوه کار این برنامه به گونه‌ای است که لینک منبع خبر را چک می‌کند و با مقایسه متن درج شده در منبع، نوشته موجود در صفحه ویکی پدیا را می‌سنجد و صحت خبرهای مشکوک را تایید یا تکذیب کند.
این برنامه که با نام SIDE ساخته شده، وظیفه بررسی لینک منبع اطلاعات ویکی‌پدیا و ارائه لینک‌های دقیق‌تر را دارد؛ البته این برنامه، با این پیش‌فرض عمل می‌کند که لینک‌های موجود در ویکی‌پدیا درست و دقیق است و در صورت مغایرت داشتن، لینک درست را در اختیار شما قرار می‌دهد اما کار این برنامه، تنها اعتبارسنجی لینک منبع و مقایسه آن با متن موجود در ویکی پدیا است و اگر منبع دارای اطلاعاتی غلط باشد، این برنامه نمی‌تواند این ادعا را ثابت کند.
طی بررسی‌های انجام شده، ۷۰ درصد از مردم پیشنهادهای هوش‌مصنوعی را نسبت به لینک‌های اصلی ترجیح می‌دهند و تنها در ۵۰ درصد مواقع، برنامه SIDE لینکی را معرفی کرده است که از قبل توسط ویکی‌پدیا به عنوان منبع استفاده شده است.
در حالی که به نظر می‌رسد هوش‌مصنوعی، توانایی تصحیح لینک‌ها و کمک‌کردن به خوانندگان را دارد اما به گفته مهندسان، برنامه‌های جایگزین می‌توانند در دو بخش سرعت و کیفیت، نسبت به برنامه فعلی برتری داشته باشند. برنامه SIDE، دارای قابلیت‌های محدودی است؛ به طور مثال، این برنامه تنها مرجع صفحات ویکی‌پدیا که در اینترنت وجود دارند را در نظر می‌گیرد، درحالی که بعضی از مراجع، کتاب‌ها، مقاله‌ها یا اطلاعات عکسی و ویدیویی هستند. بزرگ‌ترین دلیل استفاده از ویکی‌پدیا توسط نویسندگان، وجود یک منبع برای تحقیقات آن‌ها است اما بعضی از محققان باور دارند که استفاده از ویکی‌پدیا، باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مطالعات می‌شود و به جای استفاده از این سایت به عنوان مرجع، می‌توان کتاب‌ها و مقاله‌های معتبر زیادی را مطالعه کرد. به عقیده آن‌ها، افرادی که اطلاعات را وارد سایت می‌کنند، ممکن است بنا به دلایلی ماهیت کلی تحقیق را عوض کرده و متنی تحریف‌شده در دسترس کاربران قرار دهند.
به گفته ی فیسیت ، استفاده از هوش‌مصنوعی برنامه SIDE، برای بررسی سریع‌تر لینک‌های اصلی یا حداقل، کمک به پیداکردن اصالت لینک‌های مطلب، می‌تواند تاثیر مثبتی در پیداکردن مطالب اصلی داشته باشد. ویکی‌پدیا و دیگر رسانه‌های شبیه به آن، باید به فکر مقابله با نویسندگان و ربات‌هایی باشند که سعی در انتشار اطلاعات غلط دارند.
این دسته از اطلاعات غلط، در تمام زمینه‌ها وجود دارد. در تمام دسته‌بندی‌ها، افرادی سودجو در پی ارسال اطلاعاتی غلط در سراسر اینترنت هستند و رسانه‌هایی مانند ویکی‌پدیا، باید قبل از انتشار این اخبار، صحت آن‌ها را چک کنند و سپس اجازه انتشار آن خبر را بدهند.
ابزارهایی مانند SIDE، به همین دلیل ساخته شده‌اند اما نیاز به پیشرفت‌های زیادی دارند؛ امیدواریم به زودی تمام منابع غلط از بین برود و تنها اطلاعاتی درست و دقیق در اینترنت منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: