رونمایی از اولین ربات انسان‌ نمای تمام‌منظوره چینی

رونمایی از اولین ربات انسان‌ نمای تمام‌منظوره چینی
فهرست مطالب
ربات انسان‌نمای «چینگ‌لانگ» که اولین ربات انسان‌‌نما با کارکرد عمومی و اندازۀ کامل در چین است، به تازگی در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی ۲۰۲۴ معرفی شد.
به گزارش تک‌ناک، این ربات که در مرکز نوآوری روباتیک انسان‌نما که توسط شورای ملی و محلی شانگهای ساخته شده، قادر است دستورات صوتی را دنبال کند و وظایفی مانند تمیز کردن میز را انجام دهد. «چینگ‌لانگ» با قدی ۱۸۰ سانتی‌متری کنترل حرکتی شبیه به انسان دارد و می‌تواند بر روی شیب‌ها به طور پایدار راه برود. تکنولوژی‌های مربوط به این ربات به صورت متن‌باز منتشر شده است.
ژو بین، مدیر کل مرکز نوآوری شانگهای گفت: «ما فناوری منبع باز مربوط به ربات‌های انسان‌نما را در اختیار عموم قرار داده‌ایم. با توجه به اینکه امسال سال اژدهاست، ما ربات انسان‌نمای خود را چینگ‌لانگ به معنای اژدهای سبز در زبان چینی، نامگذاری کردیم.»
ژو بین تصریح کرد: «در پنج تا ۱۰ سال آینده یا بیشتر، کاربردهای بیشتری برای ربات‌ها در زمینه‌هایی مانند خدمات خانگی و مراقبت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.»
این ربات دارای یک تنۀ بیونیک و کنترل حرکت انسانی است که از تحرک چند وجهی، ادراک، تعامل و دستکاری، پشتیبانی می‌کند. چینگ‌لانگ با ۴۳ درجه آزادی فعال، به حداکثر گشتاور اتصال ۴۰۰ نیوتن متر و ۴۰۰ TOP (عملیات ترا در ثانیه) قدرت محاسباتی دست یافت.
این ربات می‌تواند راه رفتن سریع را انجام دهد و قادر به اجتناب از موانع است.
جیانگ لی، دانشمند ارشد مرکز ملی نوآوری ربات انسان‌نمای مشترک محلی، گفت: «امسال ما یک ربات متن‌باز برای روباتیک انسان‌نما راه‌اندازی کردیم. هدف ما از این منبع باز، معرفی مدل جدیدی از ربات‌های انسان‌نما است.»
از این ربات انسان‌نما خواسته شد که نان و میوه را جداگانه بردارد. ربات پاسخ داد: سلام، من نان و میوه را جداگانه برمی‌دارم.
این ربات انسان‌نما با استفاده از انگشتان فولادی خود، تکه‌ای از نان نرم را برداشت و داخل سبد روی میز گذاشت.
این ربات با سرمایۀ ثبت شدۀ یک میلیارد RMB (140 میلیون دلار) توسعه یافته است.
ربات همه منظوره و منبع باز چینگ‌لانگ، یکی از جدیدترین نوآوری‌هایی است که در WAIC  ۲۰۲۴ (کنفرانس جهانی هوش مصنوعی) رونمایی شد. این رویداد از پنجشنبه تا یکشنبه برگزار می‌شود و در آن غول‌های جهانی مانند: تسلا و مایکروسافت حضور دارند، همچنین در این کنفرانس بیش از ۱۵۰۰ محصول نوآورانه به نمایش گذاشته می‌شود.
کنفرانس جهانی هوش مصنوعی امسال با موضوع «حکومت بر هوش مصنوعی برای جنبه‌های مثبت و برای همه»، با هدف ایجاد همکاری بین‌المللی و پلتفرم‌های تبادل، فراگیر بودن و مشارکت برابر، پیشبرد حکمرانی جهانی هوش مصنوعی و توسعۀ یک فضای باز و منصفانه، برگزار می‌شود.
کد خبر ۲۱۲۰۳۰۴۱۹.۵۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: