یک پژوهش جدید نشان میدهد که تقریباً تمام دانشجویان دانشگاههای بریتانیا از هوش مصنوعی مولد (GenAI) در مطالعات خود بهره میبرند. بررسی هزار دانشجو نشان داد که استفاده از این فناوری طی یک سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته است؛ بهطوری که درصد استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT برای انجام تکالیف از ۵۳٪ در سال گذشته به ۸۸٪ در سال جاری رسیده است.
بر اساس این گزارش، دانشگاهها باید تمامی ارزیابیهای تحصیلی خود را بازنگری و در برابر استفاده آسان از هوش مصنوعی مقاوم کنند. کارشناسان هشدار دادهاند که استفاده گسترده از هوش مصنوعی تحول دائمی است و اساتید نیازمند آموزش مجدد برای درک قدرت و ظرفیت این فناوری هستند.
طبق این مطالعه، ۵۱٪ دانشجویان برای صرفهجویی در زمان و ۵۰٪ برای بهبود کیفیت کار خود از هوش مصنوعی بهره میبرند. در مقابل، ترس از تخلف علمی و احتمال دریافت نتایج نادرست مهمترین عوامل بازدارنده برای عدم استفاده از این ابزار هستند.
۸۰٪ از دانشجویان معتقدند که دانشگاههایشان سیاست روشنی در قبال استفاده از هوش مصنوعی دارند، اما فقط ۳۶٪ از آنها تاکنون آموزش رسمی در مورد مهارتهای هوش مصنوعی دریافت کردهاند. برخی دانشجویان نیز به پیامهای متناقض اساتید درباره استفاده از هوش مصنوعی اشاره کردهاند.
کارشناسان دانشگاهی معتقدند که دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده نمیکنند، خود را در موقعیت رقابتی ضعیفتری قرار میدهند. درعینحال، دانشگاهها باید میان استفاده مؤثر از این فناوری و جلوگیری از تخلفات علمی تعادل برقرار کنند.
کد خبر ۲۱۲۰۳۱۲۱۱.۰۶۰
منبع: گاردین