مدیرعامل آمازون، «اندی جسی»، اعلام کرد که با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در این شرکت، نیاز به برخی مشاغل کاهش خواهد یافت و آمازون در حال کاهش نیروی انسانی در بخشهای اداری خود است.
او در یادداشتی به کارکنان گفت: «همانطور که در هر تحول فناورانه میبینیم، خودکار شدن برخی فعالیتها به این معناست که افراد کمتری برای انجام آنها مورد نیاز خواهند بود». البته جسی تأکید کرد که این فناوری میتواند در عین حال مشاغل جدیدی نیز به وجود آورد، بهویژه در حوزههایی مانند رباتیک و توسعه هوش مصنوعی.
آمازون از سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲۷ هزار شغل را حذف کرده و اخیراً نیز اخراجهای هدفمندتری در واحدهای خردهفروشی و سختافزار خود انجام داده است. این روند، بخشی از حرکت بزرگ این شرکت بهسوی بهرهگیری از هوش مصنوعی مولد و عاملهای نرمافزاری است.
با اینکه این تغییرات نگرانیهایی را برای آینده نیروی انسانی ایجاد کرده، جسی گفت هوش مصنوعی میتواند کارهای تکراری را حذف کند و به کارکنان اجازه دهد کارهایی خلاقانهتر و جذابتر انجام دهند.
در همین حال، هشدارهایی نیز از سوی کارشناسان شنیده میشود؛ برخی، از جمله پدرخوانده هوش مصنوعی، به مردم توصیه کردهاند که بهجای رقابت با رباتها، مهارتهای یدی مانند لولهکشی را بیاموزند—مهارتهایی که فعلاً از دسترس هوش مصنوعی دور هستند.
کد خبر ۲۱۲۰۴۰۴۱۱.۲۱۲
منبع: سی ان بی سی