به گفته ی دیجیاتو ،نیروی هوایی آمریکا میگوید هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری نه برای کنار گذاشتن خلبانها، بلکه برای کمک به آنها استفاده خواهد شد.
نیروی هوایی آمریکا اخیراً آزمایشهای زیادی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای خلبانی انجام داده است. اما حالا درمجموع بهنظر میرسد که آنها هنوز این فناوری را برای کنترل کامل جنگندهها آماده نمیدانند و باور دارند که هوش مصنوعی جایگزین خلبانها نخواهند شد، بلکه بهعنوان مکمل به آنها کمک خواهند کرد.
آمریکا ابتدای دسامبر برای اولینبار یک جت جنگنده را با کنترل هوش مصنوعی به پرواز درآورد و حتی یک نبرد هوایی آزمایشی را پشت سر گذاشت. این جت بخشی از برنامه VISTA بود که درحالحاضر دو نرمافزار هوش مصنوعی به نامهای AACO و ACE را توسعه میدهد. اما به نظر نیروی هوایی آمریکا، هیچکدام از این سیستمها برای پیادهسازی روی تمام ناوگان هوایی آنها آماده نیستند.
برنامه VISTA در حد فاصل ۱ تا ۱۶ دسامبر ۱۲ آزمایش پروازی مجموعاً به مدت بیش از ۱۷ ساعت را انجام داد. اگرچه اطلاعات زیادی درباره شیوه تعلیم این هوش مصنوعی منتشر نشده است، اما میدانیم که هر دو سیستم پیش از نصبشدن روی جنگندهها، ساعتها آموزش شبیهسازیشده را پشت سر گذاشتهاند.
بااینوجود، وزارت دفاع آمریکا میگوید این ابزارهای هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین خلبانها شود. «کریستوفر کاتینگ»، مدیر تحقیقات مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی آمریکا میگوید: «قصد نداریم خلبانها را کنار بگذاریم؛ میخواهیم به آنها کمک کنیم و ابزاری اضافه را در اختیارشان قرار دهیم.»
کاتینگ میگوید وضعیت حاضر شبیه به دوران ظهور سوارهنظام است. در آن دوره اسبها به سربازان کمک میکردند تا دیگر دغدغهای برای حرکت نداشته باشند و تمرکز خود را روی مبارزه بگذارند. هوش مصنوعی هم میتواند به روشهای مختلف مفید واقع شود. برای نمونه، اگر خلبان حین عملیات از هوش برود یا کشته شود، هوش مصنوعی میتواند به پرواز ادامه دهد و او را به مقر ارتش برگرداند.
علاوهبراین، گفته شده است که برنامه VISTA میتواند در زمینه آموزش هم کاربرد داشته باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار دانشجویان خلبانی قرار دهد.
نیروی هوایی آمریکا اخیراً آزمایشهای زیادی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای خلبانی انجام داده است. اما حالا درمجموع بهنظر میرسد که آنها هنوز این فناوری را برای کنترل کامل جنگندهها آماده نمیدانند و باور دارند که هوش مصنوعی جایگزین خلبانها نخواهند شد، بلکه بهعنوان مکمل به آنها کمک خواهند کرد.
آمریکا ابتدای دسامبر برای اولینبار یک جت جنگنده را با کنترل هوش مصنوعی به پرواز درآورد و حتی یک نبرد هوایی آزمایشی را پشت سر گذاشت. این جت بخشی از برنامه VISTA بود که درحالحاضر دو نرمافزار هوش مصنوعی به نامهای AACO و ACE را توسعه میدهد. اما به نظر نیروی هوایی آمریکا، هیچکدام از این سیستمها برای پیادهسازی روی تمام ناوگان هوایی آنها آماده نیستند.
برنامه VISTA در حد فاصل ۱ تا ۱۶ دسامبر ۱۲ آزمایش پروازی مجموعاً به مدت بیش از ۱۷ ساعت را انجام داد. اگرچه اطلاعات زیادی درباره شیوه تعلیم این هوش مصنوعی منتشر نشده است، اما میدانیم که هر دو سیستم پیش از نصبشدن روی جنگندهها، ساعتها آموزش شبیهسازیشده را پشت سر گذاشتهاند.
بااینوجود، وزارت دفاع آمریکا میگوید این ابزارهای هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین خلبانها شود. «کریستوفر کاتینگ»، مدیر تحقیقات مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی آمریکا میگوید: «قصد نداریم خلبانها را کنار بگذاریم؛ میخواهیم به آنها کمک کنیم و ابزاری اضافه را در اختیارشان قرار دهیم.»
کاتینگ میگوید وضعیت حاضر شبیه به دوران ظهور سوارهنظام است. در آن دوره اسبها به سربازان کمک میکردند تا دیگر دغدغهای برای حرکت نداشته باشند و تمرکز خود را روی مبارزه بگذارند. هوش مصنوعی هم میتواند به روشهای مختلف مفید واقع شود. برای نمونه، اگر خلبان حین عملیات از هوش برود یا کشته شود، هوش مصنوعی میتواند به پرواز ادامه دهد و او را به مقر ارتش برگرداند.
علاوهبراین، گفته شده است که برنامه VISTA میتواند در زمینه آموزش هم کاربرد داشته باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار دانشجویان خلبانی قرار دهد.
کد خبر ۲۱۴۰۱۱۲۲۴.۵۶۰