ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان توسط دانشمندان چینی

ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان توسط دانشمندان چینی
فهرست مطالب

به گزارش SCMP، دانشمندان چینی آنچه را «مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز» می‌نامند، بر اساس یکی از آخرین ابررایانه‌های این شرکت با پردازنده‌های Sunway ساخته‌اند. محققان ادعا می کنند که مدل هوش مصنوعی با ۱۷۴ تریلیون پارامتر می تواند برای کاربردهای مختلفی از وسایل نقلیه خودران گرفته تا تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد.
سیستم مورد استفاده Sunway OceanLight است (گاهی اوقات OceanLite نامیده می شود) مبتنی بر ۹۶۰۰۰ گره است که توسط پردازنده های ترکیبی ۳۹۰ هسته ای SW39010 Sunway که در مجموع تقریباً ۴۰ میلیون هسته دارند طراحی شده است. این ماشین به عنوان یکی از اولین ابررایانه‌های مقیاس اگزا در جهان معرفی می‌شد، اما از آن زمان ادعای عملکرد FP64 آن تا حد زیادی رد شد، زمانی که معلوم شد دانشمندان دقت محاسباتی را که ماشین در حین انجام کار برای جایزه گوردون بل انجام می‌داد کاهش دادند.
تیم چینی از محققان مرکز ملی تحقیقات مهندسی و فناوری کامپیوتر موازی (NRCPC) مدل هوش مصنوعی خود را bagualu می نامند زیرا شامل حدود ۱۷۴ تریلیون پارامتر است که با تعداد سیناپس ها در مغز انسان رقابت می کند. اکنون ادعا می شود که عملکرد واقعی OceanLight 5.3 ExaFLOPS ‘AI‘ است، حتی اگر قبلاً گفته شده بود که ExaFLOPS با دقت ترکیبی ۴.۴ است، که یک بار دیگر نشان می دهد که اعداد عملکرد این سیستم ها که توسط NRCPC فاش شده است واقعاً دقیق نیستند.
اما حتی اگر OceanLight کندتر از آنچه گفته می شود، کار برای ایجاد یک مدل آموزشی هوش مصنوعی با ۱۷۴ تریلیون پارامتر بسیار زیاد است. دانشمندان NRCPC به South China Morning Post گفتند که برای داشتن عملکرد مناسب با مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز، باید «بهینه‌سازی‌های درون گره‌ای مخصوص سخت‌افزار» و همچنین «استراتژی‌های موازی ترکیبی» را در مقیاسی بی‌سابقه اجرا کنند. با توجه به اینکه OceanLight دارای ۹۶۰۰۰ نود نزدیک به ۴۰ میلیون موتور پردازش است، بهینه سازی سخت افزار و نرم افزار برای این سیستم کار بزرگی است.

کد خبر ۲۱۵۰۱۰۴۰۶.۴۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: