رونمایی از کتابچه های کاربردهای هوش مصنوعی به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات

رونمایی از کتابچه های کاربردهای هوش مصنوعی به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات
فهرست مطالب

کتابچه های کاربردی هوش مصنوعی در حوزه های مختلف، توسط مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات کتابچه های «کاربردهای هوش مصنوعی» در حوزه های کاربردی اولویت دار، توسط مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
دکتر محمدشهرام معین، رییس مرکز نوآوری و هوش مصنوعی پژوهشگاه در ارتباط با هدف و چگونگی تنظیم و تدوین این کتابچه ها اظهار کرد: این کتابچه ها حاصل پروژه «تدوین نقشه راه توسعه هوش مصنوعی» است که سال گذشته در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده و بزودی نقشه راه منتج نیز منتشر خواهد شد.
وی افزود: در این نقشه راه دو موضوع اصلی وجود دارد، یکی توانمندسازهای هوش مصنوعی و دیگری کاربردهای اولویت‌دار هوش مصنوعی.
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه با اشاره به اینکه ۱۰ حوزه اولویت دار در هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته، گفت: این حوزه ها شامل «اقتصاد و خدمات مالی»، «سلامت»، «محیط زیست»، «کشاورزی»، «صنعت»، «حمل و نقل»، «خدمات شهری و مسکن»، «مدیریت، تجارت و کسب و کار»، «معدن» و «انرژی» که کتاب های تفصیلی آن ها در حال نهایی سازی هستند و در آینده نزدیک در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.
دکتر معین درخصوص محتوای کتابچه های رونمایی شده گفت: این کتابچه ها که بین ۳۰ تا ۴۰ صفحه دارند، با مقدمه ای بر کاربردهای هوش مصنوعی و اهمیت آن در هر حوزه شروع شده اند و در ادامه درخت واره‌ای از موارد کاربردی مختلف هوش مصنوعی در هر حوزه ذکر و موارد کاربردی مختلف تشریح شده اند.
معین به بخش های دیگر این کتابچه ها اشاره کرد و افزود: از موارد دیگری که در این کتابچه ها بیان شده، علم سنجی و بررسی وضعیت و روند انتشار اسناد علمی منتشر شده در ایران و جهان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های برتر این حوزه ها در ایران و جهان، نهادهای تامین کننده مالی، تحلیل  اسناد منتشر شده در حوزه های موضوعی مختلف در ایران و جهان، نقشه ارتباط بین المللی، و جایگاه ایران از لحاظ مستندات علمی در میان رقبای مطرح در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در هر حوزه کاربردی هوش مصنوعی است.
رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT با اشاره به این که این کتابچه ها می توانند به عنوان کتاب‌های مرجع کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های اولویت دار استفاده شوند، توضیح داد: مخاطبین این کتابچه ها بخش دولتی، دانشجویان، مراکز تحقیقاتی و همچنین شرکت های خصوصی هستند.
گفتنی است قرار است نسخه های چاپی این کتابچه‌ها توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختیار متولیان حوزه های مورد نظر قرار گرفته و همچنین نسخه الکترونیکی آن ها در سایت مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی به آدرس  ai-center.ir  در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
دکتر معین در پایان با بیان برنامه های آتی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی عنوان کرد: هدف این کتابچه ها اطلاع رسانی و فرهنگ سازی افزایش پذیرش هوش مصنوعی در حوزه مختلف است که با توجه به این موضوع، در حال تعامل با سازمان‌های مختلف هستیم تا اقدامات لازم را در جهت تدوین برنامه های عملیاتی توسعه هوش مصنوعی در حوزه های مختلف را انجام داده و همچنین از طریق کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت، اقدامات دیگری را درخصوص عملیاتی کردن موارد کاربردی هوش مصنوعی، در دستور کار قرار دهیم.

 

کد خبر ۲۱۵۰۱۰۴۲۵.۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: