فیفا در جام جهانی ۲۰۲۲ از فناوری تشخیص آفساید نیمه‌خودکار استفاده می‌کند

فیفا در جام جهانی 2022 از فناوری تشخیص آفساید نیمه‌خودکار استفاده می‌کند
فهرست مطالب

فیفا روز جمعه اعلام کرد از فناوری نیمه خودکار آفساید در جام جهانی امسال استفاده خواهد شد که نویدبخش تصمیم گیری هایی است که دقیق تر و بسیار سریع تر هستند.
این فناوری قادر خواهد بود تا تماس‌های آفساید بحث‌برانگیز را با سرعت و دقتی غیرقابل تصور در کمتر از یک دهه پیش حل کند.
فیفا با استفاده از دوربین‌هایی که به‌طور استراتژیک در اطراف استادیوم قرار گرفته‌اند و تراشه ای  در توپ مسابقه ، می‌گوید این فناوری به کاهش تصمیم‌های مستمر کمک داور ویدیویی (VAR) در تماس‌های آفساید حاشیه‌ای کمک زیادی می‌کند و زمان لازم برای بررسی را کاهش می‌دهد.
پیرلوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا در یک نشست خبری گفت: «ما در حال کار روی استفاده مداوم از VAR، به ویژه در مورد خط مداخله هستیم.
ما می دانیم که گاهی اوقات بررسی ها بسیار طولانی است، به ویژه در مورد آفساید.
راه حلی که فیفا از آن رونمایی کرد، به اصطلاح SAOT است که حسی آینده‌نگر و عصر فضایی را به بازی می‌بخشد و تماشاگران می‌توانند برخی از انیمیشن‌های سه بعدی را هنگامی که تصمیمات VAR روی صفحه غول پیکر استادیوم توضیح داده می‌شوند، ببینند.
این فناوری قبلاً در دو تورنمنت در هفت ماه گذشته آزمایش شده است و انتظار می‌رفت که برای جام جهانی قطر از ۲۱ نوامبر تا دسامبر تأیید شود.
هر یک از استادیوم‌های قطر دارای ۱۲ دوربین در زیر سقف‌های خود خواهند بود که می‌توانند در یک ثانیه ۵۰ بار از ۲۹ نقطه بدن بازیکنان نمونه‌برداری کنند. سپس داده‌های ضبط شده توسط هوش مصنوعی پردازش می‌شوند تا یک خط آفساید سه‌بعدی برای کمک به تیم VAR ایجاد شود.
حسگر داخل توپ ۵۰۰ بار در ثانیه داده ارسال می کند و امکان تشخیص دقیق نقطه ضربه را برای تصمیمات آفساید فراهم می کند.
فناوری جدید با ترکیب داده‌های ردیابی اندام و توپ، و به کارگیری هوش مصنوعی، هشدار آفساید خودکار را به مسئولان مسابقه ویدیویی در داخل اتاق عملیات ویدیویی هر زمان که توپ توسط مهاجم در موقعیت آفساید دریافت می‌شود، ارائه می‌کند.
سیستم جدید میانگین زمان لازم برای تصمیم‌گیری در مورد آفساید را نیز از ۷۰ ثانیه به ۲۵ ثانیه کاهش می‌دهد.
بنابراین فیفا برای سومین جام جهانی متوالی، فناوری جدیدی را برای کمک به داوران معرفی می‌کند. فناوری خط دروازه پس از یک اشتباه داوری مشهور در سال ۲۰۱۰، سرانجام برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل آماده شد. سپس در سال ۲۰۱۸ و جام جهانی روسیه، سیستم کمک داور ویدیویی یا VAR برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.
با این وجود، انتظار می‌رود که سیستم جدید تشخیص آفساید، دقت و سرعت بیشتری نسبت به سیستم کمک داور ویدیویی داشته باشد. «پیرلوئیجی کولینا»، داور بازنشسته معروف و مدیر برنامه داوری فیفا می‌گوید: «هرچند این ابزارها کاملا دقیق هستند، اما باز هم دقت آن‌ها می‌تواند بهبود پیدا کند.

کد خبر ۲۱۶۰۱۰۴۱۲.۰۷۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: