هوش مصنوعی برای کمک به کشف هنر صخره‌ای بومی

هوش مصنوعی برای کمک به کشف هنر صخره‌ای بومی
فهرست مطالب

فناوری دیجیتال می تواند به باستان شناسان کمک کند تا شاهکارهای کشف نشده هنر صخره ای بومی را در بیابان استرالیا کشف کنند و به دانشمندان فرصتی برای مشارکت در تحقیقات بدهد.
فناوری یادگیری ماشینی که توسط محققان دانشگاه‌های دیکین و گریفیث توسعه یافته است، این پتانسیل را دارد که با استفاده از پهپادهای بدون سرنشین برای گسترش تحقیقات باستان‌شناسی در مناظر ناهموار و دورافتاده همراه شود.
یادگیری ماشینی حوزه ای از هوش مصنوعی یا AI است که شامل استفاده از یک الگوریتم برای پیش بینی های دقیق است.
در پروژه اثبات مفهوم استرالیایی، محققان الگوریتم خود را با استفاده از بیش از هزار تصویر هنر صخره ای پارک ملی کاکادو آموزش دادند تا بتواند تشخیص دهد آیا آثار نقاشی شده در یک عکس وجود دارد یا خیر.
دکتر جالاندونی گفت: «هنگامی که مدل یادگیری ماشین ما تشخیص داد که آیا منطقه‌ای که از آن عکس گرفته شده به طور بالقوه حاوی هنر سنگی کشف‌نشده قبلی است، دانشمندان می‌توانند وارد شوند و بررسی کنند که آیا هنر سنگی وجود دارد یا خیر و تحقیقات بیشتری انجام دهند.
در مناطقی که مکان‌های هنری صخره‌ای قبلاً پیدا شده بود، آثار هنری کشف‌نشده قبلی در مناطق دورافتاده‌تر نیز می‌توانست آشکار شود.
دکتر جالاندونی گفت: «برخی از این مکان‌ها به راحتی قابل دسترسی نیستند، بنابراین کاهش زمان، تلاش و هزینه برای انجام مأموریت‌های اکتشافی برای این نوع تحقیقات باستان‌شناسی در برخی از دورافتاده‌ترین مناطق استرالیا ارزش زیادی دارد.»
خودکارسازی فرآیندها همچنین می‌تواند تحقیقات را سرعت بخشد، دانش بشر را در مورد فرهنگ‌های گذشته و حفظ آثار مهم تقویت کند.
محققان همچنین امیدوارند که مفهوم آنها بتواند به یک اپلیکیشن تبدیل شود تا گردشگران بتوانند تصاویری از هنر صخره ای را از سراسر جهان برای تجزیه و تحلیل بیشتر آپلود کنند.
دکتر جالاندونی گفت: “اگر شما یک گردشگر در منطقه ای هستید که به طور بالقوه می تواند هنر صخره ای در آن وجود داشته باشد و در حال عکس گرفتن هستید، یکی از اهداف آینده ما ایجاد اپلیکیشنی است که می توانید تصویر خود را به مجموعه اضافه کنید.
“این به شهروندان در محل اجازه می دهد تا در تحقیقات مهم باستان شناسی شرکت کنند.”

کد خبر ۲۲۶۰۱۰۴۱۲.۴۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: