رانندگی شجاعانه با دستیاری هوش مصنوعی

رانندگی شجاعانه با دستیاری هوش مصنوعی
فهرست مطالب
در سال‌های اخیر هوش مصنوعی در فرایند طراحی و ساخت خودرو باعث تحول این حوزه شده است و نتیجۀ آن تولید ماشین های خودران و اتوماتیک است. رانندگی شجاعانه با ماشین‌های خودکار ضمن تأمین امنیت راننده، امکان استراحت در زمان حرکت را نیز می‌دهد؛ ضمن اینکه ممکن است برخی از رانندگان بتوانند به کارهای جانبی مانند غذا خوردن و یا حتی خوابیدن نیز در ماشین های خودران بپردازند.

اگر راننده‌ای محتاط هستید باید بدانید که رانندگی شجاعانه با ماشین های خودران امکان‌پذیر خواهد بود. اگر در هنگام رانندگی دستیاری داشته باشید که به طور هوشمند مراقب شما و ماشین‌تان باشد، رانندگی دلچسب‌تر و امن‌تر خواهد بود. الگوریتم‌های طراحی شدۀ هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های مربوط به خیابان را از طریق دوربین‌های ماشین یا صفحۀ دیدن خیابان در گوگل، ببینند و خطرات احتمالی را پیش‌بینی کنند. همچنین فرایندهای تصمیم‌گیری انسان در این الگوریتم‌ها شبیه‌سازی می‌شود و هوش مصنوعی در موقعیت‌های خطر قادر به خنثی کردن آن است. در واقع این الگوریتم‌ها در موقعیت‌های مختلف عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهند. در سال‌های اخیر هوش مصنوعی در فرایند طراحی و ساخت خودرو باعث تحول این حوزه شده است و نتیجۀ آن تولید ماشین های خودران و اتوماتیک است که به طور کلی صنعت ماشین‌سازی را متحول و فرایند سنتی تولید ماشین را تحت تأثیر قرار داده است.
به گزارش مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی به نقل از هوشیو، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های خودروسازی در این زمینه تسلا است. در ادامه ببینیم ماشین های خودران از چه قابلیت‌هایی برخوردارند و چگونه دستیاری هوش مصنوعی رانندگی شجاعانه را میسر می‌کند. از سال ۲۰۱۸ اولین خودروهای خودران شکل گرفتند. خودروهایی که بدون نیاز به راننده حرکت میکنند و اگر راننده خود از آن‌ها، اختیار ماشین را بخواهد در کمتر از سی ثانیه خواسته‌اش محقق خواهد شد. هرچند استفاده از چنین خودروهایی هنوز فراگیر نشده اما اختراع آن نوید کاربرد گستردۀ آن را در آینده خواهد داد.
تعریف ماشین های خودران
ماشین خودران یا اتوماتیک وسیله نقلیه‌ای است که از تعداد متفاوتی از سنسورها، رادارها، دوربین‌ها و هوش مصنوعی برای سفر به مقاصد بدون نیاز به راننده انسانی استفاده می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها شروع به تولید ماشین های خودران کرده‌اند، مانند تسلا، آئودی، بی ام و، فورد و .. این شرکت‌ها وسایل نقلیه خود را تحت آزمایش‌های زیادی قرار می‌دهند تا از واجد شرایط بودن آن‌ها برای حضور در جاده‌ها بدون هیچ گونه خطایی اطمینان حاصل کنند. یک خودرو باید مسیرهایی را به مقصد از پیش تعیین شده، بدون هیچ گونه دخالت انسانی طی کند، تا به عنوان یک خودروی کاملاً خودمختار واجد شرایط شود. در چنین شرایطی رانندگی شجاعانه با ماشین های خودران میسر خواهد شد.
مزایا و معایب ماشین های خودران
مزیت اصلی که از طریق طرفداران ماشین خودران ترویج می‌شود، امنیت است. یعنی ویژگی که به رانندگان قدرت رانندگی شجاعانه با ماشین های خودران را می‌دهد. بخش حمل و نقل ایالات متحده (DOT) و NHTSA پیش‌بینی دقیق تلفات ترافیکی برای سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد. آن سال ۳۷۱۵۰ نفر در تصادفات خودروی موتوری جان باختند. NHTSA ارزیابی کرد که ۹۴٪ از تصادفات واقعی به دلیل خطاهای انسانی یا تصمیم‌گیری ضعیف مانند راننده مست یا حواس پرت است. ماشین های خودران این عوامل خطر را از این شرایط حذف می‌کنند؛ با این حال، ماشین های خودران در برابر متغیرهای مختلف مانند مسائل مکانیکی که باعث تصادف می‌شوند، ناتوان هستند.مزایا و معایب ماشین های خودراناگر استفاده از ماشین های خودران فراگیر شود، مشکل ترافیک حل می‌شود. در ماشین‌های کاملاً مکانیزه، سرنشینان می‌توانند تمرینات مفیدی را در حین رانندگی به محل کار انجام دهند. افرادی که به دلیل محدودیت‌های واقعی نمی‌توانند رانندگی کنند، می‌توانند از طریق ماشین‌های خودگردان، خودمختاری جدیدی پیدا کنند و این شانس را دارند که در زمینه‌هایی کار کنند که نیاز به جابجایی دارند. رانندگی شجاعانه با ماشین‌های خودکار ضمن تأمین امنیت راننده، امکان استراحت در زمان حرکت را نیز می‌دهد؛ ضمن اینکه ممکن است برخی از رانندگان بتوانند به کارهای جانبی مانند غذا خوردن و یا حتی خوابیدن نیز در ماشین های خودران بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: