گزارشات

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1401/4/11

250 کسب و کار و 30 سازمان را به هوش مصنوعی مجهز کردیم

هوش مصنوعی یکی از  فناوری هایی است که می تواند به کسب و کارها کمک کند تا خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه دهند و در این میان دستیارهای صوتی هوشمند جایگاه ویژه ای دارند. در کشور ما نیز فعالان این عرصه برای تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی ازجمله همین دستیارهای صوتی تلاشی ویژه داشته اند. حمید رضا قدمنان، مدیرعامل شرکت آرمان رایان شریف و هم‌بنیان‌گذار سکوی هوش مصنوعی «آیپا» یکی از فعالان این عرصه  است که موفق شده است با یک کار تیمی، یک سکوی هوش مصنوعی را برای ارائه خدمات هوشمندسازی به کسب و کارها، طراحی و عرضه کند. در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی درباره سکوی هوشمند «آیپا» و وضعیت هوش مصنوعی در ایران با حمید رضا قدمنان مدیرعامل این شرکت گفت و گو کردیم. آنها موفق به کسب گرید «یک»، یعنی بالاترین درجه دانش‌بنیانی، از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شده اند.

دستیارهای صوتی را بسیاری محصولات استراتژیک آینده می دانند در این زمینه چه اقداماتی داشته اید؟
یکی از مهمترین عرصه های فضای مجازی در آینده، دستیارهای صوتی به عنوان محصولاتی خواهند بود که در تمامی فعالیت های روزمره نقش جدی ایفا می کنند. این محصول بر روی تلفن های همراه، در منزل و هچنین هنگام رانندگی و ... می تواند نقش یک منشی مجازی را ایفا کند و تمامی فعالیت های درخواستی کاربران را انجام دهد. به همین دلیل دستیارهای مجازی را یکی از محصولات استراتژیک در آینده می دانیم. معتقدیم که در صورت غفلت و عدم توجه لازم مسئولین و شرکت های داخلی به این محصول مهم، مشابه آنچه در ماجرای پیام رسان ها رخ داد، به ناچار زمین بازی از دست می رود و مردم سراغ نمونه های خارجی می روند.
به همین دلیل نیز اکنون آیپا با استفاده از موتورهای قدرتمند هوش مصنوعی به حوزه دستیارهای صوتی به عنوان محصول کلیدی وارد شده است و در این زمینه سعی داریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت های بومی و دانش داخلی، به بهترین نمونه دستیار ایرانی دست یابیم. البته تاکنون هم نمونه موفقی روانه بازار کرده ایم که با استقبال مناسب مشتریان رو به رو شده است. دستیار صوتی تولیدی ما در یکی از نرم‌افزارهای مسیریاب ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. در مسیریاب ها غالبا از سخنگوهای روبات استفاده می شودکه قادر به تلفظ صحیح نام خیابان‌ها و کوچه‌ها نیستند ولی سرویسی که ما بر پایه هوش مصنوعی ارائه داده ایم، می تواند دقیقا مانند انسان صحبت کند و نام خیابان ها کاملا درست تلفظ شود. این سکوی هوش مصنوعی در حوزه خبر نیز قابل استفاده است و می‌توان از آن برای انتخاب اخبار مورد نظر هر شخص یا صوتی کردن خبر به‌ویژه برای افراد نابینا بهره زیادی گرفت.

لطفا درباره آیپا و چگونگی تولد آن توضیح دهید و بگویید که قرار است این سکو چه اتفاقاتی را در کشور رقم بزند؟
شرکت آرمان رایان شریف از سال 93 و با همکاری ۵ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، فعالیت خود را در زمینه هوش مصنوعی آغاز کرد و با تلاش های فعالان این عرصه موفق به تولید محصولات مختلف شد. «آیپا» جدید‌ترین محصول تولیدی این شرکت است که از آن با عنوان «پلتفرم ابری هوش مصنوعی» یاد می‌شود و درحال حاضر بیش از 70 ابزار و سرویس هوش مصنوعی را در زمینه های پردازش متن، پردازش صوت، پردازش تصویر و ویدئو و همچنین سامانه های پیشنهاد دهنده و دستیارهای صوتی ارائه می کند تا کسب و کارها بتوانند از خدمات هوش مصنوعی در این پلتفرم به صورت یکجا استفاده کنند. ماموریت این سکو این است که به کسب‌وکارها کمک کند تا راحت، سریع و آسان و با هزینه مناسب بتوانند ارزش افزوده هوش مصنوعی را در محصولاتشان ایجاد کنند.
به طور کلی ما در حال حاضر در حوزه هوش مصنوعی پلتفرم‌ها در ۶ حوزه‌ سرویس‌های پایه هوش مصنوعی از جمله پردازش متن، صوت، تصویر و ویدئو، چت‌بات‌ها و سامانه‌های پیشنهاددهنده یا کال‌سنترها، خدمات مورد نیاز متقاضیان را ارائه می‌دهیم.   

این قابلیت با نمونه های خارجی برابری می کند؟
این پلتفرم هوش مصنوعی درست مشابه سرویس‌های جهانی Google Ai یا Microsoft Azure ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی را در قالب سرویس‌های ساده و کاربردی به شرکت‌ها و متقاضیان ارائه می‌دهد و به عنوان یک پلتفرم بومی ایرانی توانسته است بسیاری از این ابزارها را در تراز جهانی ایجاد و تولید کند و حتی مزیت هایی نیز بر نمونه های جهانی دارد.

مزیت های اصلی این سکو نسبت به نمونه های مشابه چیست؟
در بعد بین الملل مزیت آیپا نسبت به نمونه های جهانی را می توان در کیفیت و دقت زبان فارسی و امکان پرداخت ریالی به جای هزینه های دلاری از سرویس ها دانست. علاوه بر این اکثر نمونه های جهانی برای ایران تحریم هستند و عملا همین موضوع برای کاربران ایرانی دردسرساز است.
در حوزه داخلی نیز آیپا توانسته با تمرکز بر روی تنوع سرویس ها و قابلیت های سفارشی سازی برای مشتریان، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. همچنین تخصص آیپا در حوزه سرویس های گفتاری به عنوان مزیت اصلی این محصول به شمار می رود. به هرحال این پلتفرم نتیجه یک تجربه ۸ ساله هوش مصنوعی شرکت آرمان رایان شریف است که درنهایت موفق به تولید بیش از ۷۰ سرویس در حوزه‌های متعدد شده ایم تا کسب‌وکارها براحتی بتوانند به صورت یکپارچه و جامع از تمام سرویس‌ها استفاده کنند و سرویس هوش مصنوعی را به آسانی به محصول خود اضافه کنند.
همچنین یکی از سرویس های مبتنی بر هوش مصنوعی این سکو، امکان تبدیل صوت به متن است که می تواند با عنوان قابلیت زیرنویس فارسی در تمامی بسترهای ویدئویی اعم از عمومی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین سرویس ریکامندر(Recommender) یا پیشنهاددهنده، از دیگر قابلیت های مهمی است که می تواند نقش یک فروشنده خبره را برای سایت های فروشگاهی و رسانه ای ایفا کند. بدین صورت که با پایش رفتار مخاطب می تواند علاقه مندی های وی را شناسایی کرده و با ارائه پیشنهادهای جذاب، ماندگاری مخاطبان را در سایت بالا نگه دارد.
امکان تبدیل متن به گفتار از دیگر سرویس های موجود در این بستر است. این ویژگی موجب خواهد شد که بتوانید در آینده تمامی کتاب های متنی، مقالات، اخبار و ... را به صورت لحن انسانی بازخوانی کنید.
همچنین سرویس های صوتی و تصویری آیپا می تواند علاوه بر ارائه انواع پردازش های هوش مصنوعی، قابلیت سرچ و جست و جو داخل ویدئو یا صوت را ایجاد کند.

نمونه ای از همکاری این سکوی هوشمند و کسب‌وکارها را بیان کنید.
فرض کنید شما صاحب یک کارخانه هستید و قصد دارید از هوش مصنوعی برای شناسایی و جداسازی محصولات معیوب از خط تولید استفاده کنید یا مشتریان زیادی دارید و بخش بسیاری از منابع سازمان شما در زمینه ارتباط با مشتریان هستند. در این میان، قصد دارید با استفاده از هوش مصنوعی پاسخگویی به مشتریان تان را خودکار و بهینه کنید. یا اینکه تولیدکننده و صاحب محصول هستید و قصد دارید با دستیارصوتی، امکان تعامل صوتی انسان و ماشین را به محصول خود اضافه کنید. در تمامی این شرایط شما ناچار به استخدام تیم خبره ای از هوش مصنوعی در رشته های گوناگون هستید که این موضوع مستلزم صرف هزینه و زمان نسبتا است.اما آیپا به عنوان یک محصول جامع هوش مصنوعی، می تواند تمامی نیازهای کسب و کار شما را با دقت و کیفیت بالا و بدون صرف هزینه و زمان زیاد برطرف کند.

تاکنون سرویس های آیپا در حوزه خدمات سازمانی و کسب و کارها هم پیاده شده است؟
ما در حوزه فناوری و هوش مصنوعی موفق شده ایم بیش از 30 سازمان دولتی و خصوصی را به فناوری هوش مصنوعی مجهز کنیم که تا کنون پروژه های کلان ملی نیز در تعریف کار این مجموعه بوده است.
 علاوه بر این، پلتفرم آیپا پس از رونمایی در سال 1399 توسط دکتر ستاری معاونت عملی ریاست جمهوری، تا به امروز در حوزه کسب و کارها، بیش از  250 کسب و کار ثبت نامی را در سبد مشتریان خود داشته است که از خدمات مختلف سایت در این حوزه بهره مند شده اند.
همچنین درحال حاضر  مشغول همکاری با یکی از پیام رسان های داخل کشور هستیم تا با سرویس های هوش مصنوعی آیپا تحولی بزرگ در این پیام رسان ایجاد کنیم. این تحول  سبب می شود که مردم در تعامل با این پیام رسان هوشمندی بالایی احساس کرده و خدمات باکیفیت تر و جذاب تری را دریافت کنند. تعدد، جامعیت و کیفیت خدمات آیپا باعث شده تا مدیران این پیام رسان، با اطمینان بیشتری ورود به حوزه هوش مصنوعی را انتخاب کنند و خدمات متعددی در حوزه های پردازش گفتار، دستیارهای صوتی و تولید محتوای ویدئویی را در برنامه خود قرار دهند.

میترا جلیلی

 
 
امتیاز دهی