صنایع دفاعی
اشتراک گذاری خبر:
1403/2/18

پرواز اولین جنگنده اف-۱۶مجهز به هوش مصنوعی

خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، از پرواز بی‌سابقه یک جنگنده F-16 متعلق به نیروی هوایی آمریکا با هوش مصنوعی و بدون خلبان خبر داد. این جنگنده که «ویستا» نام دارد، با حمل «فرانک کیندال»، وزیر نیروی هوایی آمریکا، با سرعتی بیش از 550 مایل در ساعت مانورهایی با سرعت بالا انجام داد.
جنگنده مذکور که با هوش مصنوعی هدایت می‌شد، به یک جنگنده F-16 که توسط انسان هدایت می‌شد نزدیک شد و هر دو جنگنده در فاصله 1000 فوتی با یکدیگر رقابت می‌کردند و در تلاش برای وادار کردن حریف خود به موقعیت‌ ضعیف‌تر، در فضا می‌چرخیدند.
در پایان پرواز که یک ساعت به طول انجامید، کیندال با لبخند از کابین بیرون آمد و گفت که در طول پرواز دیدم که می‌توان به قدرت هوش مصنوعی که هنوز در حال یادگیری بسیاری از چیزهاست اعتماد کرد تا بتوانیم در آینده تصمیم بگیریم که آیا این جنگنده در جنگ می‌تواند سلاح شلیک کند یا نه.
سناریوهای جنگی آینده، انبوهی از پهپادهای آمریکایی را در نظر می‌گیرند که حمله پیشرفته را انجام می‌‌دهند تا به آمریکا امکان نفوذ به حریم هوایی بدون خطرات قابل توجهی برای جان خلبانان را بدهد.
اما تحقق این تغییر و تحول بزرگ به حمایت مالی وابسته است؛ چرا که نیروی هوایی آمریکا هنوز به دلیل تاخیر در تولید جنگنده «حمله مشترک F-35» که هزینه آن 1.7 تریلیون دلار برآورد می‌شود، با موانعی مواجه است.
در همین حال اپراتورهای نظامی برنامه «ویستا» می‌گویند که هیچ کشور دیگری در جهان جنگنده هوش مصنوعی مانند این جنگنده ندارد، زیرا این جنگنده دارای برنامه‌ای با قدرت یادگیری میلیون‌ها مسئله که در طول پروازهای خود آنها را آزمایش کرده و سپس داده‌ها را با عملکرد دنیای واقعی پرواز به شبیه‌ساز بازگردانده و هوش مصنوعی آن‌ها را پردازش و نتیجه‌گیری می‌کند.
به گفته سیتنا، کشور چین دارای هوش مصنوعی پبشرفته‌ای است، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پکن راهی برای انجام آزمایشات خارج از دایره شبیه‌ساز پیدا کرده باشد.
خلبانان آزمایشی «ویستا» خاطرنشان کردند که برخی از درس‌ها، مانند تاکتیک‌هایی که یک افسر تازه کار برای اولین بار می آموزد، فقط در هوا قابل یادگیری است.
«ویستا» در سپتامبر 2023 در اولین نبرد هوایی خود با کنترل هوش مصنوعی پرواز کرد و از آن زمان تاکنون تنها حدود دوجین پرواز از این نوع انجام شده است. اما برنامه‌های این هوش مصنوعی به سرعت یاد می‌گیرند که برخی از نسخه‌های هوش مصنوعی که در حال حاضر در «ویستا» آزمایش می‌شوند از خلبانان انسانی در نبرد هوایی بهتر عمل می‌کنند.
گفتنی است که هوش مصنوعی یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در زمینه هوانوردی نظامی از زمان معرفی فناوری رادارگریزی در اوایل دهه 1990 است و نیروی هوایی آمریکا نیز سهم زیادی در این امر داشته است.
اگرچه این فناوری به طور کامل توسعه نیافته است، اما این سرویس در حال برنامه‌ریزی ناوگانی با هوش مصنوعی متشکل از بیش از 1000 پهپاد نظامی است که اولین آنها تا سال 2028 عملیاتی خواهد شد.
کد خبر 214030218.556
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیپژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتجنگنده اف 16
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر