فروشگاهها و سوپرمارکتها برای افزایش فروش و کاهش ضایعات مواد غذایی به هوش مصنوعی اجازه می دهند، داده هایی مانند آمار فروش را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم بگیرند چه تخفیفهایی برای محصولات فاسد شدنی اعمال شود.
به گزارش سیناپرس، لاوسون یکی از بزرگ ترین فروشگاههای زنجیره ای ژاپن، سیستمی را معرفی کرده که در آن هوش مصنوعی در دفتر مرکزی به مدیران فروشگاه و کارکنان مجرب در مورد مدیریت محصول در همه فروشگاهها مشاوره می دهد. نرم افزار فروش فروشگاه برای محاسبه، میزان کاهش قیمت و زمان تحویل و شرایط آب و هوایی محلی را در نظر می گیرد تا قیمتی را پیشنهاد کند که بهترین شانس را برای فروش به محصول می دهد.
تا به حال، مدیران فروشگاه ها بر اساس تجربه، کاهش هایی را در قیمت اقلام انجام می دادند، اما واگذاری این امر به قضاوت انسان منجر به مواردی شد که سهام بدون تخفیف هدر رفت یا اقلام فروخته نشد. برای جلوگیری از این امر، هوش مصنوعی ۲۷۰ نوع محصول را چهار بار در روز بررسی می کند.
این سیستم منجر به بهبود عملکرد تجاری برای این سوپرمارکت شده است. با استفاده از این ابزار در سال ۲۰۲۱، سود ناخالص هر فروشگاه ۰.۶ درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه های متحمل شده از محصولات هدر رفته ۲.۵ درصد کاهش یافت.
از آن زمان به بعد استفاده گسترده از هوش مصنوعی افزایش یافته است و این شرکت قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۳ یک عرضه کامل ملی را آغاز کند. گفتنی است که اکثر سوپرمارکت های زنجیره ای بزرگ نیز یک سیستم تخفیف هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که به زودی پیاده سازی می شود. این سیستم عملکرد فروش هر فروشگاه را تجزیه و تحلیل کرده و برای قیمت گذاری محصولات فروشگاه در سطحی کار می کند که از فروش آنها در زمان تعیین شده اطمینان حاصل کند.
در این فروشگاه ها، کارکنان از یک دستگاه قابل حمل برای اسکن بارکدهای باقیمانده اقلام موجود در قفسه های محصولات غذایی به صورت روزانه استفاده می کنند. این امر به این معنی است که هنگامی که یک کارمند فروشگاه، کالایی را بررسی می کند، می تواند تشخیص دهد که تا شب چه تعداد از آن به فروش خواهد رسید و احتمالا چه میزان باقی می ماند.
به گفته کارشناسان به نظر می رسد که معرفی این سیستم مورد استقبال عموم قرار گرفته است، به طوری که یکی از مقامات یکی از سوپرمارکت های زنجیره ای وجود آن را به دلیل پایان دادن به اعمال تخفیف های نادرست، ستایش کرده است.
به گزارش سیناپرس، لاوسون یکی از بزرگ ترین فروشگاههای زنجیره ای ژاپن، سیستمی را معرفی کرده که در آن هوش مصنوعی در دفتر مرکزی به مدیران فروشگاه و کارکنان مجرب در مورد مدیریت محصول در همه فروشگاهها مشاوره می دهد. نرم افزار فروش فروشگاه برای محاسبه، میزان کاهش قیمت و زمان تحویل و شرایط آب و هوایی محلی را در نظر می گیرد تا قیمتی را پیشنهاد کند که بهترین شانس را برای فروش به محصول می دهد.
تا به حال، مدیران فروشگاه ها بر اساس تجربه، کاهش هایی را در قیمت اقلام انجام می دادند، اما واگذاری این امر به قضاوت انسان منجر به مواردی شد که سهام بدون تخفیف هدر رفت یا اقلام فروخته نشد. برای جلوگیری از این امر، هوش مصنوعی ۲۷۰ نوع محصول را چهار بار در روز بررسی می کند.
این سیستم منجر به بهبود عملکرد تجاری برای این سوپرمارکت شده است. با استفاده از این ابزار در سال ۲۰۲۱، سود ناخالص هر فروشگاه ۰.۶ درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه های متحمل شده از محصولات هدر رفته ۲.۵ درصد کاهش یافت.
از آن زمان به بعد استفاده گسترده از هوش مصنوعی افزایش یافته است و این شرکت قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۳ یک عرضه کامل ملی را آغاز کند. گفتنی است که اکثر سوپرمارکت های زنجیره ای بزرگ نیز یک سیستم تخفیف هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که به زودی پیاده سازی می شود. این سیستم عملکرد فروش هر فروشگاه را تجزیه و تحلیل کرده و برای قیمت گذاری محصولات فروشگاه در سطحی کار می کند که از فروش آنها در زمان تعیین شده اطمینان حاصل کند.
در این فروشگاه ها، کارکنان از یک دستگاه قابل حمل برای اسکن بارکدهای باقیمانده اقلام موجود در قفسه های محصولات غذایی به صورت روزانه استفاده می کنند. این امر به این معنی است که هنگامی که یک کارمند فروشگاه، کالایی را بررسی می کند، می تواند تشخیص دهد که تا شب چه تعداد از آن به فروش خواهد رسید و احتمالا چه میزان باقی می ماند.
به گفته کارشناسان به نظر می رسد که معرفی این سیستم مورد استقبال عموم قرار گرفته است، به طوری که یکی از مقامات یکی از سوپرمارکت های زنجیره ای وجود آن را به دلیل پایان دادن به اعمال تخفیف های نادرست، ستایش کرده است.
کد خبر ۲۲۵۰۱۰۸۱۶.۵۴۸