پایش سلامت چشم به وسیله هوش مصنوعی

پایش سلامت چشم به وسیله هوش مصنوعی
فهرست مطالب
مجموعه چشم «یار» یکی از کسب و کارهای نوپای (استارتاپ‌های ) فعال جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و سلامت چشم است که سلامت چشم را بر اساس مجموعه فناوری‌های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی بهبود می‌بخشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  جهاد دانشگاهی، مجموعه چشم «یار» ، سلامت چشم را بر اساس مجموعه فناوری‌های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی بهبود می‌بخشد اکنون نیز به روی مجموعه تکنیک‌های پردازش تصویر و سایر روش‌های یادگیری ماشین اقداماتی انجام می‌دهد.
محمدجواد احمدی از پژوهشگران این مجموعه گفت: ما در این مجموعه به وسیله هوش مصنوعی سلامت چشم را پایش و بیماری‌های چشمی را تشخیص می‌دهیم؛ تاکنون با این تکنولوژی ، ۱۳  بیماری چشمی تشخیص داده شده است .
وی درباره نحوه پایش سلامت چشم بیماران و مراجعه کنندگان افزود : ابتدا تصاویر سطحی (تصاویری که از گوشی‌های هوشمند گرفته می‌شود) یا نیمه تخصصی و تخصصی (تصاویری که از شبکیه چشم گرفته شده اند) به روی برنامه (اپلیکیشن ) یا وب اپلیکیشن بارگذاری می‌شود؛ سپس بیماری بیماران تشخیص داده شده و نتیجه آن نیز به چشم پزشک ارجاع داده می‌شود.
احمدی به اهمیت بکارگیری هوش مصنوعی در پایش سلامت چشم بیماران اشاره کرد و در این زمینه افزود: قطعا این کاربری و ابزار می‌تواند کمک بزرگی به جامعه پزشکی کند. خوشبختانه جامعه پزشکی ایران به این تکنولوژی اعتماد کرد و اکنون این طرح در سه بیمارستان لبافی نژاد، فارابی و رسول اکرم (ص) در حال اجراست.
وی گفت : باید این تکنولوژی در مسیر درست و با کاربری درست مورد استفاده قرار بگیرد تا نتیجه بخش باشد. همان گونه که گاهی امکان دارد در تشخیص و تجویز دارو‌ها اشتباه‌هایی رخ دهد. گاهی در بکارگیری از این تکنولوژی نیز ممکن است، خطایی از سوی اپراتور، هوش مصنوعی یا پزشک صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: جنبه‌های مختلف این مساله باید درست مطرح شود تا بحث بیماری‌ها و تشخیص آن‌ها دقیق‌تر صورت بگیرد. ما سعی کرده ایم با در نظر گرفتن این جنبه‌ها برای کاهش این خطاها، دقت تشخیص و نوع تصویربرداری‌ها را افزایش دهیم.
احمدی به دیگر مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما در این طرح سعی کرده ایم به وسیله تلفن هوشمند، بیماری‌های چشمی را تشخیص دهیم و نیاز حضور بیماران در بیمارستان و کلینیک‌های تخصصی را کمتر کنیم. با اجرای این طرح می‌توانیم به وسیله ارزان‌ترین تجهیزات، اینترنت و گوشی هوشمند، این سرویس را در محروم‌ترین نقاط ایران ارائه دهیم.
کد خبر ۱۰۱۰۲۰۳۳۰.۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: