توسعه نوعی هوش مصنوعی که از چشم انسان تقلید می کند

توسعه نوعی هوش مصنوعی که از چشم انسان تقلید می کند
فهرست مطالب

محققان دانشگاه فلوریدا مرکزی دستگاهی برای هوش مصنوعی ساخته اند که از شبکیه چشم تقلید می کند.
این توسعه می تواند به هوش مصنوعی پیشرفته ای منجر شود که می تواند فوراً آنچه را که می بیند، تشخیص دهد، مانند توصیف خودکار تصاویر گرفته شده توسط دوربین یا تلفن. این فناوری همچنین در وسایل نقلیه خودران و روباتیک کاربرد دارد.
این دستگاه از نظر تعداد طول موج هایی که می تواند ببیند، از ماوراء بنفش گرفته تا نور مرئی و طیف مادون قرمز، بهتر از چشم است.
منحصر به فرد بودن آن همچنین از توانایی آن در ادغام سه عملیات مختلف در یک عملیات ناشی می شود. فناوری تصویربرداری هوشمند کنونی، مانند آنچه در وسایل نقلیه خودران استفاده می‌شود، نیاز به سنجش، حفظ و پردازش جداگانه داده‌ها دارد.
به گفته محققان، با ترکیب این سه مرحله، دستگاه طراحی شده توسط UCF چندین برابر سریعتر از فناوری فعلی است. این فناوری همچنین بسیار کوچک است و صدها دستگاه روی یک تراشه با عرض یک اینچ نصب می‌شوند.
تانیا روی، محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: «این روش امروزی هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد. امروزه همه چیز از اجزای مجزا تشکیل شده و بر روی سخت افزار معمولی اجرا می شود. و در اینجا، ما ظرفیت انجام محاسبات درون حسگر را با استفاده از یک دستگاه واحد بر روی یک پلت فرم کوچک داریم.»
این فناوری بر اساس کار قبلی تیم تحقیقاتی که دستگاه‌های مغز مانندی را ایجاد کردند که می‌توانند هوش مصنوعی را در مناطق دورافتاده و فضا فعال کنند، گسترش می‌یابد.
روی می‌گوید: «ما دستگاه‌هایی داشتیم که مانند سیناپس‌های مغز انسان عمل می‌کردند، اما با این وجود، ما مستقیماً به آنها تصویر نمی‌دادیم. اکنون، با افزودن قابلیت سنجش تصویر به آن‌ها، دستگاه‌های سیناپس‌مانندی داریم که با سنجش، پردازش و تشخیص همزمان تصاویر، مانند «پیکسل‌های هوشمند» در دوربین عمل می‌کنند.»
محققان دقت دستگاه را با داشتن حس و تشخیص یک تصویر با طول موج مختلط آزمایش کردند – یک عدد فرابنفش “۳” و یک قسمت مادون قرمز که تصویر آینه‌ای از رقم است که در کنار هم قرار گرفتند تا “۸” را تشکیل دهند. آنها نشان دادند که این فناوری می تواند الگوها را تشخیص دهد و آن را به عنوان “۳” در ماوراء بنفش و “۸” در مادون قرمز شناسایی کند.
محققان می گویند این فناوری می تواند در پنج تا ۱۰ سال آینده برای استفاده در دسترس قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: