هوش مصنوعی کووید ۱۹ را از روی صدای افراد تشخیص می دهد

هوش مصنوعی کووید 19 را از روی صدای افراد تشخیص می دهد
فهرست مطالب

بر اساس تحقیقاتی که روز دوشنبه در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا در بارسلون اسپانیا ارائه می شود، هوش مصنوعی (AI) می تواند برای تشخیص عفونت COVID-19 از روی صدای افراد با استفاده از یک برنامه تلفن همراه استفاده شود.
مدل هوش مصنوعی مورد استفاده در این تحقیق دقیق‌تر از آزمایش‌های آنتی‌ژن جریان جانبی است و استفاده از آن ارزان، سریع و آسان است، به این معنی که می‌توان از آن در کشورهای کم‌درآمدی که آزمایش‌های PCR گران هستند استفاده کرد.
محققان دانشگاه ماستریخت هلند، می گویند که این مدل هوش مصنوعی در ۸۹ درصد مواقع دقیق بود، در حالی که دقت آزمایش‌های جریان جانبی بسته به برند بسیار متفاوت بود. همچنین، آزمایش‌های جریان جانبی در تشخیص عفونت کووید در افرادی که هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دادند، به طور قابل‌توجهی دقت کمتری داشتند.
عفونت کووید ۱۹ معمولاً روی مسیر تنفسی فوقانی و تارهای صوتی تأثیر می گذارد و منجر به تغییراتی در صدای فرد می شود.
آن‌ها از داده‌های برنامه صداهای COVID-19 دانشگاه کمبریج استفاده کردند که حاوی ۸۹۳ نمونه صوتی از ۴۳۵۲ شرکت‌کننده سالم و غیرسالم است که ۳۰۸ نفر از آنها برای COVID-19 مثبت بودند. این برنامه بر روی تلفن همراه کاربر نصب می شود، شرکت کنندگان برخی از اطلاعات اولیه در مورد دموگرافیک، سابقه پزشکی و وضعیت سیگار کشیدن را گزارش می دهند و سپس از آنها خواسته می شود تا برخی از صداهای تنفسی را ضبط کنند. اینها شامل سه بار سرفه کردن، سه تا پنج بار تنفس عمیق از طریق دهان و سه بار خواندن یک جمله کوتاه روی صفحه نمایش است.
محققان از تکنیک تجزیه و تحلیل صدا به نام تجزیه و تحلیل Mel-Spectrogram استفاده کردند که ویژگی های مختلف صدا مانند بلندی، قدرت و تنوع را در طول زمان شناسایی می کند.
آنها دریافتند که یک مدل به نام حافظه بلند مدت (LSTM) عملکرد بهتری از مدل های دیگر دارد. LSTM مبتنی بر شبکه‌های عصبی است که روش عملکرد مغز انسان را تقلید می‌کند و روابط زیربنایی در داده‌ها را تشخیص می‌دهد.هم چنین با نوعی توالی کار می‌کند، که آن را برای مدل‌سازی سیگنال‌های جمع‌آوری‌شده در طول زمان، مانند صدا، به دلیل توانایی آن در ذخیره داده‌ها در حافظه، مناسب می‌کند.
آنها با بررسی هایی که روی وضعیت تشخیص بیماری کووید ۱۹ توسط این سیستم انجام دادند، متوجه شدند که روش فوق به خوبی عمل کرده و قادر است با دقت بالایی تشخیص بیماری را در افراد انجام دهد.
این محققان برای افزایش اطمینان خود به تشخیص های این سیستم هوش مصنوعی، قصد دارند سلسله آزمایش های خود را با نمونه های بزرگ تری از صدای افراد ادامه دهند.

کد خبر ۲۰۱۰۱۰۶۱۴.۰۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: