ساعت‌های هوشمند و نوارهای تناسب اندام پاسخ‌های فیزیولوژیکی فردی را به واکسن کووید-۱۹ نشان می‌دهند

ساعت‌های هوشمند و نوارهای تناسب اندام پاسخ‌های فیزیولوژیکی فردی را به واکسن کووید-۱۹ نشان می‌دهند
فهرست مطالب

یک مطالعه جدید سلامت دیجیتال توسط محققان Scripps Research نشان می‌دهد که چگونه داده‌های حسگرهای پوشیدنی، مانند ساعت‌های هوشمند و نوارهای تناسب اندام، می‌توانند پاسخ فیزیولوژیکی فرد را به واکسیناسیون COVID-19 ردیابی کنند.
این مطالعه داده‌های حسگر مربوط به خواب، فعالیت و ضربان قلب بیش از ۵۶۰۰ نفر را تجزیه و تحلیل کرد. در میان یافته‌ها، تیم نشان داد که میانگین ضربان قلب شرکت‌کنندگان در حالت استراحت در روز بعد از واکسیناسیون به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. به نظر می‌رسد که این اثر پس از دوز دوم واکسن مدرنا در مقایسه با واکسن Pfizer-BioNTech قوی‌تر بوده و در افراد جوان‌تر مشخص‌تر است.
محققان داده های خود را از یک پروژه بزرگتر به نام تعامل دیجیتال و ردیابی برای کنترل و درمان اولیه (DETECT) که در مارس ۲۰۲۰ راه اندازی شد، در پاسخ به ظهور و گسترش سریع SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، استخراج کردند.  DETECT یک پلت فرم تحقیقاتی اپلیکیشن موبایل است که به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا داده های فیزیولوژیکی و رفتاری جمع آوری شده از طریق نوار تناسب اندام یا ساعت هوشمند و همچنین علائم، نتایج آزمایش و وضعیت واکسیناسیون را به صورت دستی وارد کنند.
برای تعیین اینکه آیا پوشیدنی‌های مصرف‌کننده می‌توانند نشانگرهای زیستی دیجیتال پاسخ ایمنی ناشی از واکسن را کشف کنند، دانشمندان داده‌های حسگر DETECT را از دو هفته قبل و بعد از هر دوز واکسیناسیون تجزیه و تحلیل کردند. آنها تغییرات پس از واکسیناسیون را در میزان ضربان قلب، خواب و سطح فعالیت شرکت کنندگان در حالت استراحت با خطوط پایه آنها مقایسه کردند.
تجزیه و تحلیل نشان داد که میانگین ضربان قلب در حالت استراحت شرکت کنندگان در مطالعه روز بعد از واکسیناسیون به طور قابل توجهی افزایش یافت، دو روز پس از واکسیناسیون به اوج خود رسید و چهار روز پس از اولین دوز و شش روز پس از واکسیناسیون به حالت عادی بازگشت. علاوه بر افزایش ضربان قلب در حالت استراحت پس از دوز دوم واکسن Moderna در مقابل واکسن Pfizer-BioNTech، این مطالعه نشان می‌دهد که عفونت قبلی COVID-19 با افزایش قابل توجهی بیشتر ضربان قلب در حالت استراحت پس از اولین دوز واکسن مرتبط است. کسانی که عفونت قبلی ندارند این افزایش با پاسخ ایمنی بیشتر مورد انتظار برای این افراد مطابقت دارد.
به نظر می‌رسد که فعالیت و الگوهای خواب کمتر تحت تأثیر دوز اول قرار می‌گیرد، اما کاهش قابل توجهی در فعالیت و افزایش خواب نسبت به سطح پایه بلافاصله پس از دوز دوم واکسن مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: