کاهش عوارض جانبی دارو توسط ابزار هوش مصنوعی

کاهش عوارض جانبی دارو توسط ابزار هوش مصنوعی
فهرست مطالب
محققان دانشگاه اکستر، ابزار هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده اند، که می تواند عوارض جانبی مضر برخی از داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای مثانه رایج را در بیماران، پیش بینی کند.
محققان دانشگاه اکستر ابزار جدیدی را طراحی کردند که برای ارزیابی داروهایی که احتمال دارد اثرات نامطلوب آنتی کولینرژیک روی بدن و مغز داشته باشند ، به کار میرود. این عوارض می‌تواند ناشی از بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه باشد که با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی کلیدی به نام استیل کولین، مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بسیاری از داروها، از جمله برخی از داروهای مثانه، داروهای ضد افسردگی، داروهای معده و بیماری پارکینسون درجاتی از اثر آنتی کولینرژیک دارند. آنها معمولا توسط افراد مسن مصرف می شوند.
عوارض جانبی آنتی کولینرژیک شامل گیجی، تاری دید، سرگیجه، افتادن و کاهش عملکرد مغز است. اثرات آنتی کولینرژیک نیز ممکن است خطر سقوط را افزایش دهد و ممکن است با افزایش مرگ و میر همراه باشد. آنها همچنین در صورت استفاده طولانی مدت با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط هستند.
اکنون محققان ابزاری برای محاسبه اثرات مضر داروها با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کرده اند. این تیم ابزار آنلاین جدیدی به نام ابزار بین المللی بار شناختی آنتی کولینرژیک (IACT) ایجاد کرد که از پردازش زبان طبیعی استفاده می کند که یک روش هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل ساختار شیمیایی برای شناسایی داروهایی است که اثر آنتی کولینرژیک دارند.
به گفته محققان استفاده از داروهایی با محتوای آنتی کولینرژیک می تواند اثرات مضر قابل توجهی مانند زمین خوردن و گیجی داشته باشد که قابل اجتناب است، باید فوراً عوارض جانبی مضر را کاهش دهیم زیرا این امر می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود.
دکتر صابر سامی گفت: “ابزار ما اولین ابزاری است که از فناوری هوش مصنوعی نوآورانه در اندازه گیری بار آنتی کولینرژیک استفاده می کند – در نهایت، پس از انجام تحقیقات بیشتر، این ابزار باید از داروسازان و متخصصان بهداشتی حمایت کند. “
کد خبر ۲۰۱۰۱۰۶۱۹.۰۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: