افزایش بهداشت دهان و دندان به کمک میکروربات ها

افزایش بهداشت دهان و دندان به کمک میکروربات ها
فهرست مطالب

به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا، این میکروربات‌ها می‌توانند شکل خود را تغییر دهند تا سختاری شبه مویی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد کنند. هم چنین این میکروربات ها همچنین می توانند یک ماده ضد میکروبی آزاد کنند که باکتری های خطرناک دهان را از دهان شما از بین ببرند.
هیون کو می گوید:”شما باید دندان های خود را مسواک بزنید، سپس نخ دندان بکشید، سپس دهان خود را بشویید. این یک فرآیند دستی و چند مرحله ای است. نوآوری بزرگ در اینجا این است که سیستم رباتیک می تواند هر سه مورد را به صورت یکپارچه، هندزفری و خودکار انجام دهد.”
آنها با موفقیت این فناوری را بر روی دندان های انسان با پرینت سه بعدی و واقعی آزمایش کردند. این میکروربات ها از نانوذرات اکسید آهن تشکیل شده اند که دارای فعالیت کاتالیزوری و مغناطیسی هستند.
این فناوری به میدان های مغناطیسی برای پیکربندی و حرکت میکروربات ها متکی است. به بیان دقیق تر، نانوذرات اکسید آهن می توانند در حضور میدان مغناطیسی به خودی خود جمع شوند. سپس می توان از میدان مغناطیسی برای تغییر شکل ساختار نانوذرات برای سازگاری با دندان ها و لثه ها استفاده کرد و دستکاری کرد.
نحوه عملکرد آن شبیه به این است که چگونه یک بازوی رباتیک ممکن است سطح را تمیز کند. این سیستم را می توان طوری برنامه ریزی کرد که مونتاژ نانوذرات و کنترل حرکت را به طور خودکار انجام دهد.
حرکت این میکروربات ها توسط محققان بر روی یک صفحه کوچک از مواد دندان مانند بهینه سازی شده است. سپس، آنها عملکرد میکروربات‌هایی را که با توپوگرافی پیچیده سطح دندان، سطوح بین دندانی و خط لثه تنظیم می‌شوند، با استفاده از مدل‌های دندان پرینت سه بعدی بر اساس اسکن دندان‌های انسان از کلینیک دندان‌پزشکی آزمایش کردند. در نهایت، آنها میکروربات های تغییر شکل را روی دندان های واقعی انسان آزمایش کردند.
به گفته محققان، میکروربات ها به طور موثری بیوفیلم ها را در تمام این سطوح مختلف حذف کردند. این میکروربات ها همه پاتوژن های قابل تشخیص را از بین می بردند. خبر خوب این است که این میکروربات ها توسط FDA برای استفاده های دیگر تایید شده اند.

کد خبر ۲۰۱۰۴۰۵۰۴.۵۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: